Proplate tar hem 130 ton tung vindkraftorder

Samtliga 10 vindkraftverk i vindparken Mombyåsen kommer att stå stadigt tack vare ankarringar från Proplate. Kontraktet mellan Proplate och NCC, som ansvarar för arbetet kring tornens fundament, skrevs under idag, tisdag den 11 augusti.
I september ska ankarringarna till de tio bultkorgar som förankrar tornen levereras till vindparken Mombyåsen i Sandvikens kommun. Stålet i ringarna väger inte mindre än 130 ton. De 10 verken som ska uppföras är av modellen Vestas V126 och beräknas årligen producera över 100 GWh.

- Denna order är helt i linje med den strategi vi har inom vindkraft, konstaterar Proplates försäljningschef Johan Törnqvist. Vi har en modern maskinpark i Oxelösund som passar väl för tillverkning av dessa tjocka stålringar.

Proplate har tidigare levererat ankarringar och kompletta bultkorgar till vindkrafttorn som bland annat Vestas V90, V100, V112 och V126 samt till General Electrics GE 1,6-100.

• Byggnadsindustrin

Proplate är en ledande leverantör av komponenter i grovplåt till globala företag inom kran-, vind- och gruvindustri samt till tillverkare av entreprenadmaskiner. Slutprodukter är t ex bandgående lyftkranar och mobilkranar, fundamentlösningar till vindkraftverk, entreprenadmaskiner samt kvarnar och transportvagnar i gruvor. Proplates produktionsanläggning i Oxelösund är en av världens modernaste i sitt slag. Här skärs, bearbetas och målas monteringsfärdiga komponenter i grovplåt till kunder världen över. Bland kunderna återfinns bland annat: Liebherr, Atlas Copco, Toyota Material Handling, Metso, LKAB och Kobelco.

Josefine Lilja

Presskontakt Marketing & Communications Manager Press, kommunikation, marknadsföring +46 70 89 88 582

Max Björk

Presskontakt VD +46 10 19 54 111