Proton Engineering samlar allt under ett tak

Pressmeddelande   •   Maj 31, 2016 06:53 CEST

En helt ny avdelning har byggts upp med bland annat en nyinstallerad fiberlaser från Prima Power.

Med maskininvesteringar inom induktionslödning, laserskärning och kantbockning tar Proton Engineering steget fullt ut som komplett leverantör.

En helt ny avdelning har byggts upp med nyinstallerad fiberlaser från Prima Power samt en 80-tons Safan Darley kantpress. Tjänster som tidigare köpts in kan nu tillgodoses in house för enklare, mer kostnadseffektiva lösningar och ökad service och flexibilitet gentemot kund.

– Vi försöker hela tiden att utmana vårt arbetssätt för att bli mer effektiva. Vi har förändrat organisationen rejält och utökat vår produktionsteknik och det här är ett viktigt steg framåt, konstaterar vd Fredrik Ottosson.

På induktionslödningssidan har man investerat i en semiautomatisk lösning, tillverkad av Lantz Teknik, som både skärper kvaliteten ytterligare ett snäpp samtidigt som man blir mer kostnadseffektiv och konkurrenskraftig.

Dessutom gjordes flera strategiska satsningar på nya maskiner redan i höstas när Proton Engineering investerade i en ny robotcell för bågsvetsning, en ArcWorld från Yaskawa, samt mätskåpet TubeInspect P16 från tyska Aicon.

– Det senaste året har vi varit framgångsrika i att ta nya affärer till världsledande tillverkare av fordon och vi har lyckats attrahera flera nya kunder genom våra satsningar i investeringar, så vi ser ljust på framtiden. Vi har blivit lönsamma och har en fortsatt stark investeringsvilja, bland annat tittar vi på nya bockceller framöver, säger Fredrik Ottosson.

Proton Engineering, som är en del av Proton Group, är en komplett leverantör av bockade och svetsade rörkonstruktioner. Vi arbetar med helhetslösningar i form av produktutveckling, prototyptillverkning, rörbockning, ändformning, svetsning, pressning, ytbehandling, montering och direktleveranser.

Kommentarer (0)