U-båten som Maud Olofsson döpte auktioneras ut

U-båten som Maud Olofsson döpte auktioneras ut

Eric Westerberg tog båtsporten till en ny lägre nivå. Nu säljs u-båten som Eric byggde efter eget huvud, och Maud Olofsson döpte, på PS Onlineauktioner.

– Ner till drygt 30 meter går bra. Det kan vara lite svårt att navigera där nere. Men farten är låg. Den är kraftigt byggd och tål om man råkar köra på något.
Eric Westerberg i Ånäset sju mil norr om Umeå berättar om u-båten som han byggde 2007.
Då var han en uppfinningsrik 26-åring med egen verkstad som kände sig sugen på en u-båt.
– Jag googlade efter ritningar men hittade inget. Så jag byggde med vanligt bondförnuft, berättar han.
Det tog tio månader och blev ett tillfälle för Eric att testa olika tekniska lösningar. Allt från mekanik till pneumatik och datorprogrammering.
Sjösättningen drog många åskådare, SVT:s nyhetsredaktion var på plats och dåvarande näringsministern Maud Olofsson blev gudmor. Det var lite pressat för Eric.
– Det hade varit skönt att testa i lugn och ro. Men allt funkade från första början.
Nu säljer han sin u-båt via PS Onlineauktioner på grund av tidsbrist. De senaste två säsongerna har den inte varit sjösatt.
– Annars brukar den ligga vid bryggan hela sommaren så att man kan köra en sväng när man känner för det. Det ser lite speciellt ut med en u-båt mitt bland de andra båtarna.
Hur säkert är det att ge sig ned i djupt vatten i ett hemmabygge?
– Man måste följa rutinerna och se till att man har med sig tryckluft när man går ned så att man kan blåsa tankarna och ta sig upp igen. Men det finns backup-system som kan ta över. Säkerheten är viktig och jag har aldrig råkat ut för något.
Vem tror du lockas att lägga bud?
– Det skall väl vara någon likasinnad.
Men då vill man väl bygga den själv?
– Ja, det har du rätt i. Det får vara någon som är nästan likasinnad.
Eric Westerberg har fortsatt med tekniska konstruktioner. När u-båten var klar läste han till maskiningenjör och driver numera egna ingenjörsfirman Westmech med fem anställda.
Marknadsvärdet på u-båten Isabell är uppskattat till två miljoner kronor plus moms.
Fakta
Maxlast: 500 kg, motor VW 1.6 liter turbodiesel, batteridrift i undervattensläge, vikt 8.5 ton, längd 6,1 meter, max antal passagerare 4, fart: 5-6 knop

Regioner

PS är ett auktionsföretag som förmedlar egendom från säljare till köpare med en övertygelse om att allt har ett värde. En maskin som anses vara uttjänt kan komma till stor nytta för någon annan. Vi besitter kompetens till att värdera såväl hela konkursbon som nya och gamla industriobjekt. Idag är vår målsättning att kontinuerligt stärka positionen som förtroendegivande marknadsplats där man får chansen att göra bra affärer.

Per Henriksson

Presskontakt CEO VD +46771101100
David Benisty

Presskontakt CMO Marknad & Kommunikation +46771101100

Fynd & Förnuft sedan 1958

Om PS Auction AB
Vår vision:
Fullt användbara produkter får aldrig någonsin mer gå till spillo. Med våra tjänster ska människor och företag kunna konsumera med mer förnuft
- och ta ansvar för hur varor säljs, köps, transporteras och används.

Om tusen år kommer man att skaka på huvudet över hur jorden utarmades under 1900-talet. Det finns bara en planet och vi överkonsumerar en rad av dess resurser. The Planetary Bounderies* kräver att vi byter strategi. Att vi funderar ett varv till innan vi köper, byter eller slänger våra saker.

PS Auction tillverkar inte något. Vår roll är att bidra till maximal resurseffektivitet genom att se till att verktyg, varulager, fordon och maskiner inte blir stående, utan snabbt kommer till användning hos nya ägare, när tidigare ägare vill eller måste släppa taget. Tack vare våra professionella medarbetare, vår onlineauktion, vår infrastruktur och vår utbredning i världen förlänger vi livscykeln på varor som redan existerar. Igen och igen.
Kontakta gärna våra distriktskontor som finns på följande orter; Svenljunga, Göteborg, Stockholm, Linköping, Karlstad Skellefteå & Malmö

PS Auction AB
Argongatan 6