Psoriasisartritgen kartlagd

Forskare vid The University of Manchester har identifierat genetiska varianter som är förknippade med psoriasisartrit. En av de största studierna om psoriasisartrit som publicerats ger hopp till världens 125 miljoner psoriasissjuka.

Upptäckten innebär ett genombrott i psoriasisforskningen eftersom genetiska förändringar har identifierats som ökar risken för psoriasisartrit men inte för psoriasis. Resultaten kan i framtiden leda till identifiering av personer med psoriasis som löper risk att utveckla psoriasisartrit.

- Genom att identifiera gener som predisponerar människor till psoriasisartrit men inte psoriasis, hoppas vi i framtiden kunna testa patienter med psoriasis för att hitta de som löper hög risk att utveckla artrit. Nästa steg är att utveckla behandlingar som kan förhindra att psoriasisartrit utvecklas hos dessa individer, säger Professor Anne Barton , reumatolog och medlem i det europeiska konsortium som ligger bakom studien.

Tina Norgren, ordförande i Psoriasisförbundet gläds åt nyheten:
– Just nu händer det mycket inom forskningen kring psoriasis och psoriasisartrit. Både nya behandlingsalternativ och mer kunskap om genetiken och bakomliggande faktorer. Om man genom detta genombrott kan förhindra att människor drabbas av psoriasisartrit i framtiden är det fantastiskt. Vår vision är att alla med denna sjukdom ska kunna leva ett bra liv.

Psoriasisartrit är en kronisk inflammatorisk ledsjukdom som orsakar smärta, stelhet och i sin allvarligaste form, rörelsehinder. Sjukdomen skiljer sig mycket mellan olika individer. Den kan vara mild, övergående och drabba ett fåtal leder men också vara mycket aggressiv och drabba ett flertal leder. Nästan alla patienter med psoriasisartrit har också psoriasis på huden och i de flesta fall kommer hudutslagen först. Ungefär en tredjedel av de som har psoriasis utvecklar psoriasisartrit, men i dagsläget vet man inte vilka dessa patienter är. För många med psoriasis innebär det ständig oro för när nästa sjukdom ska bryta ut.

- Studien ger oss viktiga insikter i genetiken hos psoriasisartrit vilka förklarar grundläggande skillnader mellan psoriasis och psoriasisartrit, säger Dr John Bowes, som deltog i analysen av resultaten. Resultaten understryker att CD8+ celler sannolikt driver på inflammation vid psoriasisartrit. I fortsatta studier kommer vi fokusera på hur de genetiska förändringarna agerar i dessa immunceller med hopp att förstå vad som orsakar sjukdom.

8-11 juli arrangerar Psoriasisförbundets internationella paraplyorganisation IFPA en vetenskaplig konferens för professionen inom reumatologi och dermatologi i Stockholm. Där kan man höra mera från forskarna i Manchester om denna intressanta upptäckt.