Pulsens hållbarhetsarbete uppmärksammas i Omsorgspodden

För Pulsen har långsiktighet varit en ledstjärna sedan starten 1964, och är en av anledningarna till att Pulsen idag ses som Sveriges mest erfarna IT-företag. Fokus har varit att skapa långsiktiga relationer till kunder och samarbetspartners, med sina medarbetare och i sina affärer i alla de branscher Pulsen verkar inom. Det gör hållbarhet till en naturlig del av vardagen inom koncernen.

Förra året gjorde Pulsen sin första hållbarhetsredovisning och det blev starten på ett mer strukturerat och koncernövergripande hållbarhetsarbete, som lyfter upp och vidareutvecklar de insatser som även tidigare gjorts inom enskilda bolag. Arbetet utgår från de tre benen ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet.

I det senaste avsnittet av Omsorgspodden pratar programledarna Linda Arousell och Stina Thorell med Sören Rantzow som är projektledare för Pulsens hållbarhetsrapportering på Pulsen AB. De tar i podden upp goda exempel kring hur Pulsenkoncernen bland annat infört klimatneutrala utskrifter, hur den KRAV-certifierade restaurangen återbrukade inredning i samband med en ombyggnation, hur företagets datorer får längre liv på skolor i Uganda och hur företagets datorhallar fått miljövänligare reservkraft. De pratar också om att hållbarhet inte är ett projekt, utan en naturlig del i vardagsarbetet, inte minst i takt med att allt fler delar av Pulsenkoncernen ISO-certifieras.

Lyssna på senaste avsnittet av Omsorgspodden på: https://pulsen.se/omsorg/sidor/omsorgspodden/poddavsnitt/2019-06-10-hallbarhet-inom-pulsenkoncernen.html

Läs mer om Pulsenkoncernens hållbarhetsarbete på: pulsen.se/hallbarhet

Omsorgspodden är en podcast för dig inom omsorgssektorn. Vi pratar om digitalisering av kommunal omsorg, processer, tips och trix, IT-stöd och mycket mer. Vi träffar dessutom spännande personer som delar med sig av sina erfarenheter och kunskaper inom omsorgssidan. Omsorgspodden produceras av Pulsen Omsorg och leds av Stina Thorell och Linda Arousell.

Pulsen vill vara med och skapa en bättre omvärld för människor inom en lång rad olika områden. För Pulsen går vägen dit genom IT. Med digitala lösningar, tjänster och spetskompetens möter Pulsenbolagen utmaningarna och skapar långsiktigt värde tillsammans med sina kunder.

Pulsen grundades 1964 och är Sveriges äldsta verksamma IT-företag. Den familjeägda koncernen har idag över 1300 anställda och en omsättning på mer än 3 miljarder kronor. Koncernen består av de fyra IT-bolagen Pulsen Integration, Pulsen Omsorg, Pulsen Production och Pulsen Retail, samt Pedab Group, Pulsen Fastigheter, Pulsen Konferens, Releasy och Indicate Me, Hjältevadshus, 21 Grams och Pulsen kapitalförvaltning. Pulsen AB är koncernmoder och styrelsens säte är i Borås.