Pulsen och IBM tecknar avtal om samarbete inom AI

Pressmeddelande   •   Mar 26, 2018 12:25 CEST

Pulsen och IBM har tecknat ett nytt treårigt avtal inom IBM:s partnerprogram Ecosystems Expansion. Det nya avtalet gäller år 2018-2020 och har som främsta syfte att hjälpa Pulsens kunder utveckla nya tjänster baserade på IBM:s hårdvaruplattformar och innovativa teknologi inom AI och kognitiv it. Samarbetet ger Pulsen ytterligare möjligheter att ta ett helhetsansvar för IT-driften och de system som måste kommunicera med varandra via Pulsens datacenter liksom tjänster som anropas i molnet.

– Behovet att sammanställa och analysera stora mängder data och komplex information är i dag oerhört stort. Genom att utveckla vårt mångåriga och framgångsrika samarbete med IBM till att omfatta AI-baserad teknik får vi nu bättre möjligheter att erbjuda våra kunder lösningar som skapar en snabb och tydlig affärsnytta, säger Martin Hogmalm, vd Pulsen Production.

– Genom det nya avtalet får våra kunder tillgång till nya tjänster och lösningar som kommer att stärka deras konkurrenskraft samt affärsvärdet de får ut av sin IT-miljö. Jag ser fram emot att vi nu kan bredda våra gemensamma erbjudanden och utveckla nya tjänster inom bland annat AI och kognitiva system för IBM:s hårdvaruplattformar, kommenterar Peter Nilsson, Country Manager, IBM Systems.

Pulsen är sedan flera år guldpartner till IBM. Bolagen har ett omfattande och framgångsrikt samarbete inom drift- och kapacitetstjänster baserade på IBM Power. Pulsen har använt IBM som IT-plattform sedan år 1964.

Partnerprogrammet Ecosystems Expansion syftar till att utveckla IBM:s hårdvaruaffärer genom strategiska samarbetsavtal med marknadens främsta partner.

Pulsenkoncernen har runt 1300 anställda och omsätter 2,7 miljarder kronor. Den familjeägda koncernen är ett av Sveriges äldsta IT-företag och har sedan starten 1964 haft en stark tradition av expansion genom långsiktighet. Detta har resulterat i mångåriga kundrelationer, inte minst med landets kommuner och expansiva distanshandelsföretag.

Pulsenkoncernen har sin grund inom IT, men består idag av tio olika verksamheter: de fyra IT-bolagen Pulsen Integration, Pulsen Omsorg, Pulsen Production och Pulsen Retail, samt Pedab Group, Pulsen Fastighet, Releasy, Hjältevadshus, 21 Grams och Pulsen kapitalförvaltning. Pulsen AB är koncernmoder och styrelsens säte är i Borås.

Pulsen Production levererar IT-drift för verksamhetskritiska system, baserat på IBM Power- och Intel/Windows-plattformar. Bolaget erbjuder företag en stabil IT-infrastruktur med högsta säkerhet, applikationsövervakning, arbetsplatstjänster, servicedesk och fjärrdrift. Pulsen levererar även alla typer av molntjänster, lokalt producerade i egna datacenter i Borås och Ulricehamn eller från ledande globala aktörer. Genom att erbjuda flexibla driftlösningar och säker åtkomst till verksamhetens IT-system ser Pulsen till att våra kunders vardag blir enklare, tryggare och mer effektiv.

Kommentarer (0)

Kommentera