Medarbetare på Pulsen Omsorg, en del av Pulsenkoncernen.

Pulsen utsett till Årets Karriärföretag 2020

Varje år listar Karriärföretagen de 100 arbetsgivare i Sverige som erbjuder de främsta karriär- och utvecklingsmöjligheterna för unga talanger. I år tar Pulsen plats på listan som ett av Sveriges Karriärföretag 2020, bland annat på grund av ett ansvarsfullt engagemang i sina medarbetare.

Sedan 2011 har Karriärföretagen utsett bolag som de genom en urvals- och juryprocess kommer fram till erbjuder bra karriärmöjligheter för studenter och nyutexaminerade talanger. Cirka 1000 företag, myndigheter och organisationen uppfyller grundkriterierna kring antal anställda, omsättning, löpande rekryteringsarbete och att man utmärker sig en god arbetsgivare. Efter grundkriterierna går en expertpanel genom företaget och betygsätter bland annat karriärsidor på webben, närvaro i sociala medier och attraktionskraft som arbetsgivare. I det sista urvalssteget utser en jury bestående av framstående HR-personer de 100 företag som blir årets Karriärföretag.

Motiveringen för Pulsens utnämning lyder:

”Med innovation och entreprenörskap skapar Pulsen en bättre omvärld. Som Sveriges mest erfarna IT-företag erbjuder de spetskompetens och trygghet för både kund och medarbetare. Genom ett utvecklat hållbarhetstänk och ett ansvarsfullt engagemang i sina medarbetare utses härmed Pulsen till ett av Sveriges Karriärföretag 2020."

- Det är fantastiskt kul att vi får den här utmärkelsen, kommenterar Eva Fröberg, HR-ansvarig inom Pulsenkoncernen, och fortsätter:

- Vi på Pulsen arbetar väldigt målmedvetet med employer branding och med vår värdegrund i alla led, men vi jobbar också allt mer med att erbjuda bra utvecklingsmöjligheter för nyutexaminerade. Vi deltar till exempel på arbetsmarknadsdagar på högskolor runt om i Sverige och stöttar utbildningar inom våra områden både på gymnasie- och universitetsnivå. Vi har också genomfört ett väldigt framgångsrikt eget traineeprogram som kommer få en fortsättning senare under året. Det är roligt att vårt arbete syns och vi hoppas att den här utmärkelsen gör att ännu fler unga talanger upptäcker möjligheterna som finns inom Pulsenbolagen.

* Pulsen Integration erbjuder marknadsledande tjänster inom Cyber Security och Integration. Tjänsterna innefattar allt från strategi och organisation till teknisk implementation, support och förvaltning. Som en av Nordens ledande leverantörer av säkra och digitala informationsflöden erbjuder bolaget en unik kombination av expertkunskap, proaktiv service, innovativa tjänster och välbeprövad metodik. Pulsen Integration är en del av Pulsenkoncernen.* Pulsen Omsorg levererar egenutvecklade systemlösningar och tjänster till kommunal socialtjänst och privata vårdgivare. Pulsen har varit verksamt inom området i över 30 år och bolagets medarbetare har lång erfarenhet från såväl IT-sidan som omsorgsområdet. Med individen och användaren i fokus skapar Pulsen Omsorg tjänster som präglas av säkerhet, mobilitet och effektiva arbetssätt. Pulsen Omsorg är en del av Pulsenkoncernen.* Pulsen Production levererar IT-drift för verksamhetskritiska system, baserat på IBM Power- och Intel/Windows-plattformar. Bolaget erbjuder företag en stabil IT-infrastruktur med högsta säkerhet, applikationsövervakning, arbetsplatstjänster, servicedesk och fjärrdrift. Pulsen levererar även alla typer av molntjänster, lokalt producerade i egna datacenter i Borås och Ulricehamn eller från ledande globala aktörer. Genom att erbjuda flexibla driftlösningar och säker åtkomst till verksamhetens IT-system ser Pulsen till att våra kunders vardag blir enklare, tryggare och mer effektiv. Pulsen Production är en del av Pulsenkoncernen.* Pulsen Retail arbetar med handelslösningar som bygger på Pulsens unikt långa erfarenhet inom både IT och handel. Systemstödet Harmoney är en skalbar lösning som låter kunderna hantera fysiska butiker, onlinebutiker, lager, inköp, logistik, betalsystem och mycket mer i ett och samma system. Pulsen Retail hjälper varje dag Nordens största e-handelsföretag att hantera hundratusentals ordrar från konsumenter i 20 olika länder. Pulsen Retail är en del av Pulsenkoncernen.* Pulsen Konferens är Borås första KRAV-certifierade lunch- och konferensanläggning. Med ett utpräglat hållbarhetstänk både på konferens- och restaurangsidan levererar bolaget bra möten för allt från två till 400 personer i funktionella och trivsamma lokaler i centrala Borås. Pulsen Konferens är en del av Pulsenkoncernen.* Pulsen Fastigheter förvärvar, skapar och förvaltar kreativa och inspirerande miljöer för anställda och kunder för kontors-, industri- och lagerverksamheter, samt för boende i bolagets bostadshus. Företaget förvaltar och utvecklar cirka 100 000 kvm lokal- och bostadsytor i Borås, Stockholm och Småland. Pulsen Fastigheter är en del av Pulsenkoncernen.Pulsenkoncernen vill vara med och skapa en bättre omvärld för människor inom en lång rad olika områden. För Pulsen går vägen dit genom IT. Med digitala lösningar, tjänster och spetskompetens möter Pulsenbolagen utmaningarna och skapar långsiktigt värde tillsammans med sina kunder.Pulsen grundades 1964 och är idag Sveriges mest erfarna techbolag. Den familjeägda koncernen har över 1400 anställda och en omsättning närmare 3,5 miljarder kronor. Koncernen består av de fyra IT-bolagen Pulsen Integration, Pulsen Omsorg, Pulsen Production och Pulsen Retail, samt Pedab Group, Pulsen Fastigheter, Pulsen Konferens, Releasy och Indicate Me, Hjältevadshus, 21 Grams och Pulsen kapitalförvaltning. Pulsen AB är koncernmoder och har sin bas i Borås.