PUMA NORDIC bygger nytt nordiskt centrallager i Sverige

Pressmeddelande   •   Jun 13, 2013 12:00 CEST

Helsingborg (13 juni 2013) – PUMA Nordic uppför ett nytt nordiskt lager och centraliserar därmed PUMA´s, COBRA PUMA Golfs samt Tretorns nuvarande lager i norden. En mycket betydelsefull satsning som möjliggör en fortsatt hög servicenivå och flexibilitet samt en viktig och strategisk närvaro för de nordiska kunderna.

Det nya höglagret byggs i Berga industriområde, Helsingborg och blir en 9 600 m2 stor utbyggnad av det redan befintliga lagret, vilket ger en totalt 23 000 m2 stor lagerverksamhet som kommer att hantera hela den nordiska marknaden.

”Norden är en oerhört viktig marknad och vi är mycket stolta över att PUMA har valt att etablera detta pilotprojekt här för att på sikt ta det vidare i övriga europeiska regioner”, säger Peter Bedsted, vd PUMA Nordic.

Som ett led i PUMA´s globala hållbarhetssatsning byggs det nya lagret i enlighet med de krav som möjliggör en Green Building samt Miljöbyggnad Brons-certifiering, där man bland annat, för att effektivisera energianvändningen använder 25 % mindre energi jämfört med Boverkets nybyggnadskrav.

Det nya, delvis automatiserade, lagret förses med den senaste tekniken inom lagerhantering och kommer att erbjuda snabbare och mer flexibla leveranser till kunder och återförsäljare.

Första spadtaget tas i dagarna, och byggnaden väntas stå klar för test under senare delen av 2014.

För mer information gällande Green Building samt Miljöbyggnad: http://www.sgbc.se/certifieringssystem/greenbuilding

För ytterligare information kontakta:

Peter Bedsted, GM PUMA Nordic

+ 46 706 19 60 75

peter.bedsted@puma.com

Rickard Kull, Head of Marketing PUMA Nordic

rickard.kull@puma.com

PUMA

PUMA is one of the world’s leading Sportlifestyle companies that designs and develops footwear, apparel and accessories. It is committed to working in ways that contribute to the world by supporting Creativity, SAFE Sustainability and Peace, and by staying true to the principles of being Fair, Honest, Positive and Creative in decisions made and actions taken. PUMA starts in Sport and ends in Fashion. Its Sport Performance and Lifestyle labels include categories such as Football, Running, Motorsports, Golf and Sailing. Sport Fashion features collaborations with renowned designer labels such as Alexander McQueen and Mihara Yasuhiro. The PUMA Group owns the brands PUMA, Cobra Golf and Tretorn. The company, which was founded in 1948, distributes its products in more than 120 countries, employs about 11,000 people worldwide and has headquarters in Herzogenaurach/Germany, Boston, London and Hong Kong. For more information, please visit http://www.puma.com

Kommentarer (0)