Rostfritt stål är både hållbart, funktionellt och tåligt

En rostfri bänkskiva - bästa materialvalet i ditt kök

DYRAST ÄR INTE ALLTID BÄST
Köket är platsen där vi oftast lagar vår mat och ett av de rum som används flitigast i varje hem. Eftersom köket ska klara mycket är det viktigt att vi gör smarta materialval som håller år efter år. Bänkskivan är ett av de material som ständigt utsätts för bland annat mat, fläckar, knivar och repor så det krävs att den är tillverkad i ett tåligt och hållbart material. Men vad är då ett tåligt och hållbart material för en bänkskiva? Trä? Granit? Sten? Rostfritt stål? Marmor? Betong? Ja, valen är många och det gör ju inte saken enklare när man ska göra sitt val. Dyrast är däremot inte alltid bäst. Det gäller att veta hur man använder sitt kök och vilka krav man har på sin bänkskiva. Prislappen är inte alltid den som behöver vara avgörande.

ROSTFRITT STÅL ÄR BÅDE HÅLLBART, FUNKTIONELLT OCH TÅLIGT
När det kommer till rostfritt stål så är det ett utmärkt val för en bänkskiva till köket. Skivan är tålig och lätt att hålla ren samtidigt som den är både hållbar och funktionell. Dessutom ger de repor som uppkommer med tiden en fin patina och den rostfria bänken blir således bara snyggare med åren. Den rostfria ytan kan varken färgas eller fläckas ner trots vardagliga utmaningar med färgstarka livsmedel eller syra så som rödvin, fett eller citron. Den rostfria ytan blir liksom alla bänkskivor smutsiga på ett eller annat sätt men kan med enkelhet poleras blank igen. Rostfritt stål är helt klart det bästa materialvalet för ett kök och ett tidlöst val, rostfritt går aldrig ur tiden och ett mer hållbart material är svårt att leta efter.