Purus har nått förlikning i patenttvist

Purus dotterbolag Unidrain tillverkar och har patent på en duschränna med vertikal fläns mot vägg som tätar och hindrar läckage i vägg-/golvvinkeln. Unidrain upptäckte att ett tyskt företag gjorde intrång på patentet och valde att stämma dem. Det tyska företaget valde att gå till den tyska Patentdomstolen för att försöka få patentet ogiltigförklarat. Istället för att driva en lång juridisk process har Purus nu nått en förlikning med motparten.

Ett preliminärt utlåtande från den tyska patentdomstolen indikerade att Purus skulle få behålla patentet.

-  Då valde vi att skriva ett avtal med vår motpart, och gräva ned stridsyxan. Patentet lever vidare och vi har ingått ett samarbete som gör båda parter nöjda. Avtalet är sekretessbelagt, säger Håkan Larsson, teknisk chef på Purus.