Kungen skakar åter hand med den unga miljörörelsen

PUSH Sverige, “plattformen där unga samarbetar för hållbarhet”, har varit årets friska fläkt i den svenska hållbarhetsdebatten. Olivia Linander och Johanna Lakso från PUSH tildelas nu WWFs pris “Årets miljöhjälte 2013”, och fick idag motta priset av kung Carl XVI Gustaf på Ulriksdals slott. I år ingick en kunglig handskakning.

Förra året uppstod rabalder kring priset när kungen vägrade skaka hand med pristagaren Alva Snis Sigtryggsson från Fältbiologerna. Alva hade spelat en nyckelroll vid aktionerna för att rädda Ojnareskogen på Gotland. Kungen tycktes dock inte ha något emot att skaka hand med årets yngsta pristagare, nämligen Olivia Linander och Johanna Lakso, grundare av plattformen PUSH Sverige – där Fältbiologerna är en av medlemsorganisationerna.

PUSH grundades i början av 2013, och har redan lyckats höja ungas röst i den svenska hållbarhetsdebatten. Priset från WWF får de nu med motiveringen: “Johanna Lakso och Olivia Linander är inte rädda att utmana politiker och organisationer i visionen om ett hållbart samhälle. De har varit med och startat den nya ungdomsorganisationen PUSH Sverige, som redan under sitt första år har visat att den är en kraft att räkna med.”

PUSH har under året bl.a. hunnit ge miljöminister Lena Ek återkoppling på regeringens klimatstrategi (Färdplan 2050), framträtt vid årets största klimatkonferens (Klimatforum 2013), och synts genom kampanjen Klimatskriket!. Varje år anordnar dessutom PUSH ett stort event för unga, Power Shift, som nyligen gick av stapeln på Lindsberg utanför Falun. PUSH är med andra ord ett ungt nätverk med många bollar i luften.

“Det finns så många fantastiska unga personer, organisationer och projekt runtom i Sverige som arbetar för ett mer hållbart samhälle. Utöver de egna projekt vi driver, kring klimatet och andra frågor, syftar PUSH till att stärka och synliggöra alla dessa redan befintliga initiativ, genom att samla dem i ett nationellt nätverk” berättar Johanna Lakso.

Under hösten ligger stort fokus i PUSH på klimatfrågan, kring bl.a. IPCC-släppet och klimatmötet COP19. Ambitionen framöver är att låta andra hållbarhetsfrågor ta mer plats på plattformen. Olivia Linander förklarar: “Vilka frågor PUSH driver beror helt och hållet på de aktiva medlemmarna. Går du med i PUSH kan du driva de hållbarhetsfrågor du brinner för, och hjälpa oss pusha Sverige i en mer hållbar riktning!”