På fredag tävlar Sveriges bästa unga plåtslagare om SM-guldet!

Pressmeddelande   •   Mar 15, 2017 14:36 CET

Från början var de drygt 160 plåtslagerielever från 31 av landets olika gymnasieskolor. Nu är de 6 bästa kvar, redo att tävla om SM-medaljerna. Finalen genomförs på branschskolan i Katrineholm och tävlingsuppdraget kommer att innefatta kundkontakt, måttagning, tillverkning och montering.

Årets finalister i ”SM för unga plåtslagare” är:

Martin Gunnarsson, Staffangymnasiet, Söderhamn 072-562 15 05
Magnus Pollack
, Lugnetgymnasiet, Falun 073-085 55 06
John Norberg, Stockholms byggtekniska gymnasium, Kista 072- 284 85 57
Joel Högman, Bolandgymnasiet, Uppsala 073-514 23 35
Daniel Ericsson, Af Chapmangymnasiet, Karlskrona 076-329 19 96 (studerar i Katrineholm)
Axel Nyström, Wendesgymnasiet, Kristianstad 070-981 04 76

Följ SM och unga plåtslagare på Instagram och Facebook
Finalen pågår mellan kl 8.00 – 14.00, fredagen den 17 mars. Prisutdelningen är beräknad till klockan 15.00. För den som inte kan ta sig till Katrineholm går det nästan lika bra med Facebook, facebook.com/Platslagare, där delar av SM-finalen kommer att livesändas. Löpande uppdateringar sker också via #bliplåtslagare, #smup2017 och @bliplatslagare på Instagram. I samband med tävlingen bjuds också traktens verksamma plåtslagare in för en ”plåtslagarlunch” och möjligheten att se de tävlande.

Byggnadsplåtslagare – ett framtidsyrke!
SM för unga plåtslagare är ett återkommande inslag i arbetet med att skapa uppmärksamhet kring ett verkligt framtidsyrke. Det finns ett mycket stort behov av utbildade byggnadsplåtslagare runt om i hela landet. Yrket är fritt och kreativt och kräver god problemlösningsförmåga. Efter några års arbetserfarenhet, avlagt yrkesprov och yrkesbevis har plåtslagaren en snittlön runt 30 000 kr i månaden.

För mer information:
Therese Berganäs, PVF Yrke & Utbildning 08-556 062 82, 070-568 73 66
Niklas Angelöf, PVF Yrke & Utbildning 070-328 19 65

SM för unga plåtslagare 2017 sponsras av Bevego och Plannja.

”SM för unga plåtslagare” är en årlig återkommande tävling som organiseras och genomförs av PVF Yrke & Utbildning, plåtslageribranschens organisation för rekrytering och utbildningsfrågor, på uppdrag av Plåt & Ventföretagen och Byggnads

PVF Yrke & Utbildning är plåtslageribranschens egen organisation för utbildning och utveckling av yrkesutbildning inom branschen. Vi ägs gemensamt av Plåt & Ventföretagen och Byggnads.

Kommentarer (0)

Kommentera