Skånes ungdomar tävlar om sommarjobb i framtidsbransch!

Pressmeddelande   •   Maj 31, 2012 12:15 CEST

Yrkes-SM pågår för fullt på Malmömässan i Malmö. I plåtslagarnas monter ska det avgöras vem som är Sveriges bästa unga plåtslagare 2012, men parallellt pågår även en annan tävling – ”Vinn ett sommarjobb”!

Plåtslageribranschen har stor brist på utbildade plåtslagare och tar varje tillfälle att uppmärksamma ungdomar på ett yrkesval med en ljus framtid. Bara i år behövs det 1000-1500 nya, utbildade plåtslagare. Via tävlingen ”Vinn ett sommarjobb” sökes nu händiga problemlösare med känsla för matematik... som drömmer om en framtid med ett fritt och ansvarsfullt arbete.

Vinnarna skriver sommarjobbskontrakt i morgon
Under veckan har ungdomar i åldern 15-19 år kunnat anmäla sitt intresse på www.platslagare.nu och efter granskning av erfarenhet, intresse och motivering står 8 utvalda finalister i plåtslagarnas tävlingsring kl 13 i morgon. Inför publik och blivande arbetsgivare ska de tävlande visa prov på koncentration på hög höjd, känsla för matematik och geometri, allmänbildning och bästa motivering. För varje gren får deltagarna poäng. Den som samlar på sig mest poäng samt enligt blivande arbetsgivare har bästa motiveringen – vinner – och skriver sommarjobbskonstrakt direkt på plats.

Det är Skåneföretagen Sjöboplåt AB och Climat80 som ställer upp med två veckors betalt sommarjobb och de hoppas knyta kontakt med duktiga och intresserade ungdomar.

Finalen i ”Vinn ett sommarjobb” avgörs fredag den 1 juni kl 13.00 i PVF:s monter.

OBS! Här finns jobben!
Generellt gäller att plåtslagarelever med avlagd yrkesexamen är garanterade jobb.

Vinnarna publiceras sen eftermiddag den 1 juni på www.platslagare.nu och MyNewsdesk www.mynewsdesk.com/se/pressroom/pvf-plaat-ventforum-ab.
För mer information:
www.platslagare.nu
Annika Waernström, PVF Yrke & Utbildning 08-556 062 85, 0705-68 64 82
Niklas Angelöf, PVF Yrke & Utbildning 0703-28 19 65.

”SM för unga plåtslagare” är en årlig återkommande tävling som organiseras och genomförs av PVF Yrke & Utbildning, plåtslageribranschens organisation för rekrytering och utbildningsfrågor, på uppdrag av Plåtslageriernas Riksförbund och Svenska Byggnadsarbetareförbundet.

PVF Yrke & Utbildning är plåtslageribranschens egen organisation för utbildning och utveckling av yrkesutbildning inom branschen. Vi ägs gemensamt av Plåtslageriernas Riksförbund och Svenska Byggnadsarbetareförbundet.

Kommentarer (0)

Kommentera