SM-GULD i plåtslageri till Robin från Kista

Pressmeddelande   •   Maj 16, 2014 18:52 CEST

Robin Olsson från Kista Gymnasium i Stockholm är stresstålig, noggrann och snabb. Det gav honom segern i SM för unga plåtslagare 2014. Finalen avgjordes på ett välbesökt Yrkes-SM i Umeå under fredagen den 16 maj.

SM-final med tusentals förbipasserande som granskar och stör. Dessutom med ett nytt försvårande tävlingsmoment med krav på hantverksskicklighet samt hantering av arbetsbeskrivningar via SMS och god kundvård. Årets sex finalister i ”SM för unga plåtslagare” har just tagit sig igenom två dagars maximal anspänning. Den som klarade utmaningen bäst var Robin Olsson från Kista Gymnasium i Stockholm. Han vinner äran, 5000 kr till sig själv och 10 000 kr till klassen.

– Det känns ofattbart! Helt overkligt! Tre års utbildning får äntligen utdelning och självförtroendet är på topp just nu. Jag är också evigt tacksam mot min lärare, Peter Edin, säger en mycket glad Robin.
Att det var nya moment i tävlingen var bara positivt enligt Robin.
Det blir mer realistiskt såhär och det gav stor frihet att tänka fritt, förklarade han.

Även tävlingsledningen och den fiktive kunden, Hasse Eriksson från Entreprenörföretagen, var nöjd med elevernas insatser.
De uppträdde proffsigt och kunnigt. De har verkligen lyssnat in kunden och hanterat hela den nya situationen exemplariskt.

SM för unga plåtslagare arrangeras varje år. Vartannat år hålls finalen på Yrkes-SM, vilket är Sveriges största satsning för att öka intresset och rekryteringen till moderna yrkes­utbildningar. Där samlas de skickligaste ungdomarna i ett 40-tal yrken för att göra upp om SM-titlarna. I plåtslagarnas monter bjöds det förutom SM-final även på hårdrock, klättervägg och prova-på-verkstad.

Medaljörerna i ”SM för unga plåtslagare 2014”:
1:a Robin Olsson, Kista Gymnasium, Stockholm
2:a Simon Persson, Katedralskolan, Skara
3:a Kasper Nilsson, Kattegattgymnasiet, Halmstad

För mer information och högupplösta bilder:
Annika Waernström, PVF Yrke & Utbildning, 0705-68 64 82, annika.waernstrom@pvf.se
Niklas Angelöf, PVF Yrke & Utbildning, 0703-28 19 65
www.mynewsdesk.com/se/pressroom/pvf-plaat-ventforum-ab
www.platslagare.nu

”SM för unga plåtslagare” är en årlig återkommande tävling som organiseras och genomförs av
PVF Yrke & Utbildning, plåtslageribranschens organisation för rekrytering och utbildningsfrågor, på uppdrag av Plåtslageriernas Riksförbund och Byggnads.

PVF Yrke & Utbildning är plåtslageribranschens egen organisation för utbildning och utveckling av yrkesutbildning inom branschen. Vi ägs gemensamt av Plåtslageriernas Riksförbund och Svenska Byggnadsarbetareförbundet.

Kommentarer (0)