Nytt sifferlöst tjänstemannaavtal

Ett nytt kollektivavtal om individuell lönesättning för Unionens medlemmar har nyligen tecknats. Det är redan i dag fullt möjligt att ha ett individuellt lönesystem för tjänstemän och det tidigare kollektivavtalet finns fortfarande kvar, men i och med det nya avtalet får nu en arbetsgivare möjlighet att kunna arbeta ännu mer med individuell lönesättning. För att det nya avtalet ska kunna användas så måste en arbetsgivare teckna ett lokalt avtal med Unionen.

En stor förändring mot gällande avtal är att en arbetsgivare inte behöver ge en viss garanterad löneökning till en tjänsteman. Men då måste arbetsgivaren också skapa en handlingsplan för detta.

– Det här är något som är bra, inte bara för hela branschen, utan även för våra medlemsföretag eftersom det ger ett bra alternativ vid lönesättning. Men samtidigt har vi fortfarande en bit kvar till ett helt fritt avtal, säger Henrik Boman förhandlingschef på Plåtslageriernas riksförbund och chefsjurist på Entreprenörföretagen.

– Vi vet att våra medlemsföretag vill ha individuella lönesystem för deras anställda, eftersom ett sådant system ökar de anställdas produktivitet, höjer företagets lönsamhet och därmed även utrymmet för lokal löneutveckling, säger Thomas Dahlberg, vd i Entreprenörföretagen och förbundsdirektör i Plåtslageriernas Riksförbund.

De arbetsgivarorganisationer, förutom Plåtslageriernas riksförbund, som nu har tecknat det nya kollektivavtalet om löner tillsammans med Unionen är Elektriska Installatörsorganisationen, Maskinentreprenörerna, VVS Företagen samt Målarmästarna.

__________________________________________________________________________________________
Entreprenörföretagen ägs av Plåtslageriernas Riksförbund och samlar 950 svenska företag i de tre branschföreningarna; Byggnadsplåt, Ventilation samt Stål & Lättbyggnad.