SKOTTA TAKEN I TID!

5 ANLEDNINGAR TILL ATT SKOTTA TAKEN I TID!

Först stora mängder snö och sedan töväder. Snö som ligger kvar på taken kan nu orsaka stora problem. Här följer några goda råd från Plåtslageriernas Riksförbund och licensieringsprojektet "Skotta säkert".

1.  Enklare att skotta eller blåsa bort nysnö. Det bästa är att ta bort snön precis när den har fallit. Med en vanlig lövblås går det bra att blåsa bort snön. På så vis får du aldrig is på taket.

2.  Att hugga bort is innebär stora risker för skador på taket. Vänta inte på att det ska bli istappar. Det är alltid bättre att skotta snö än att hugga is, eftersom is är mycket svårt att ta bort med spadar av plast. Det behövs hårdare verktyg och därmed riskerar du att få skador på taket.

3.  Isolerande snötäcke kan leda till vattenskador. Snön isolerar och lägger sig som ett tjockt värmande täcke över taket. Då finns det risk att snön närmast taket smälter och det rinner vatten, ner till takfoten där det vid minusgrader fryser till is och i värsta fall kan orsaka vattenläckage.

4.  Snö är tungt och vid snedfördelning kan taket ta skada. De flesta läckage som inträffar sker på tak mot innegårdar, pga. att dessa skottas sällan då man anser att eventuella istappar inte kan skada någon eftersom de inte faller ned på någon trafikerad trottoar eller gata. En snedfördelning kan dock göra mer skada än en jämnt fördelad last. Se därför till att skotta hela taket och skotta det jämnt.

5.  Rekommenderad maximal höjd på snötäcket är 10 cm. Har det snöat så att det ligger ett 10 centimeter tjockt snötäcke på ett tak med en varm vind (gäller ofta byggnader med vindsvåningar) så ska snön bort direkt. Obs att måttet gäller nysnö eftersom snö sjunker ihop med tiden.

www.skottasakert.se