Bygg inte höga hus i trä – det är för farligt

Pressmeddelande   •   Jan 07, 2020 10:52 CET

Brand i byggnad. Fotograf: Mostphotos

Debattartikel publicerad i Aftonbladet 2020-01-07

Även om lågkonjunkturen står för dörren går byggbranschen fortfarande på högvarv.

Vad som inte är lika glädjande är att många av de nya byggnader som i dag uppförs byggs i trä. För även om det finns miljöfördelar med trä i byggprocessen, finns det minst lika många nackdelar. Nackdelar som sällan eller aldrig kommer fram i den bostadspolitiska debatten.

Det är framförallt många som tycks glömma att trä är ett material som brinner väldigt bra. Vi måste därför ta problematiken med brandskydd på ett mycket större allvar. För ett brandskadat eller nerbrunnet trähus är långt ifrån hållbart.

Lokala kommunpolitiker och inte minst regeringen med bostadsministern i spetsen, har under de senaste åren tagit åtskilliga kliv i sin strävan att öka trähusbyggandet för att främja ett hållbart bostadsbyggande. Men det är långt ifrån säkert att träbyggandet är den mest klimatsmarta lösningen (åtminstone inte ur ett livscykelperspektiv).

Det finns helt enkelt inget vetenskapligt stöd för att det ur klimatsynpunkt skulle vara ”bäst” att bygga flerfamiljshus i trä. Vi önskar därför att politiker, arkitekter och byggherrar gör om och gör rätt och i stället utgår från devisen; rätt material på rätt plats.

Läs hela debattartikeln på Aftonbladet

Kommentarer (0)