Ni skottar väl säkert i vinter?

Pressmeddelande   •   Dec 29, 2015 07:00 CET

Nu har vintern kommit på allvar, vilket bland annat innebär att snö och is kommer att samlas på taken i stora delar av landet. Borttagningen av snö- och is på taken har tidigare år orsakat både tragiska dödsfall och skador på människor, fastigheter och annan egendom.

De senaste åren har därför Entreprenörföretagen arbetat aktivt med att vända denna trend och detta har nu gett synbara resultat. Ett av de skadeförebyggande projekt som Entreprenörföretagen har valt att satsa på är Skotta säkert. Ett licensieringssystem som har lett till ökad säkerhet vid skottning av tak.

– Det här är den fjärde vintern sedan vi startade Skotta säkert och det är verkligen kul att se hur intresset för projektet hela tiden ökar. I dag finns det över 6 000 licensierade takskottare i hela landet och de försäkringsbolag som vi har varit i kontakt med har berättat att skadorna på personer, fastigheter och egendom har sjunkit rejält sedan Skotta säkert startades, säger Alexander Iliev, förbundsjurist och ansvarig för Skotta säkert på Entreprenörföretagen.

Denna vinter har Entreprenörföretagen, i samarbete med Istappstelefonen.se, främst arbetat med att nå ut med information om Skotta säkert till fastighetsägare, förvaltare och bostadsrättsföreningar. Och budskapet är att de naturligtvis enbart bör anlita licensierade takskottare.

– Det är fastighetsägarens ansvar att se till så att ingen person skadas av snö eller is som faller ner från fastigheten. Om detta inte sköts ordentligt kan det bli kostsamt för fastighetsägaren och i värsta fall ge fängelse. Men fastighetsägaren kan med ett avtal, delegera ansvaret till den entreprenör som har anlitats för att sköta takskottningen, säger Johan Lindström vd på Entreprenörföretagen.

– En fastighetsägare måste ha koll på sina tak och bör därför skriva ett avtal med en entreprenör i god tid innan vintersäsongen. För det är alltid svårt att hitta en seriös och kunnig takskottare när snön redan har börjat falla, fortsätter Alexander Iliev.

Hitta licensierade takskottare på www.skottasakert.se!

Kurstillfällen! Entreprenörföretagens företagsrådgivare kommer, precis som förra vintern, att arrangera kurser i säker takskottning enligt Skotta säkert, över hela landet. Nya datum och orter kommer att läggas till så håll utkik på www.entreprenorforetagen.se. Klicka på ”Kurser & aktiviteter” och sedan på ”Skotta säkert”.

Behöver du ytterligare information kontakta:
Alexander Iliev, förbundsjurist och ansvarig för Skotta säkert på Entreprenörföretagen, alexander.iliev@epfab.se eller 070-272 75 93
Tomas Skagerlind, kommunikationschef Entreprenörföretagen, tomas.skagerlind@epfab.se eller 070-537 74 47

Skotta säkert är ett licensieringssystem som ska leda till ökad säkerhet kring skottning av tak och som startades på initiativ av Entreprenörföretagen och som drivs i samarbete med landets försäkringsbolag.
Läs mer om Skotta säkert och hitta licensierade takskottare över hela landet på www.skottasakert.se

Entreprenörföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för plåt- och ventilationsföretag. Våra medlemsföretag bygger Sverige!

Kommentarer (0)