Plåt & Ventföretagens medlemmar vill ha nya lönekategorier!

Plåt & Ventföretagens medlemmar vill ha nya lönekategorier!

Under Plåt & Ventföretagens seminarium i Almedalen i dag den 4 juli, kommer förbundet att presentera resultatet av en undersökning som visar att förbundets medlemmar, det vill säga arbetsgivare inom plåt- och ventilationsbranscherna, är positiva till nya yrkeskategorier och lägre ingångslöner.

Resultatet av undersökningen, som Plåt & Ventföretagen har genomfört med förbundets medlemmar, visar att 80 procent är positiva till ett system med nya lönekategorier med lägre ingångslöner.

– Tre av de viktigaste frågorna för våra medlemmar är personalbristen, att det i många fall är svårt att få bra lönsamhet i många byggprojekt samt ambitionen att bygga 700 000 bostäder till och med 2025. Finns det däremot möjlighet för en arbetsgivare att ta in personal för att avlasta plåtslagarna, så att de kan bli mer effektiva, så har vi löst dessa problem, säger Plåt & Ventföretagens vd, Johan Lindström.

I undersökningen ställdes bland annat frågan: ”Om du hade möjlighet att anställa outbildad personal till en rimlig kostnad för enkla jobb, skulle det innebära att du kan använda din mer erfarna/utbildade personal på ett mer effektivt sätt?” Svaret blev entydigt på frågan då hela 80 procent av de tillfrågade svarade ja.

– I byggbranschen i allmänhet och bland våra medlemmar i synnerhet, finns ett stort behov av att rekrytera arbetskraft. Plåt & Ventföretagen vill öppna arbetsmarknaden för fler genom att skapa nya yrkeskategorier med enklare arbetsuppgifter till en rimlig lönenivå. Vi vet sedan tidigare att våra medlemmar är mycket positiva till ett sådant system och med denna undersökning får vi detta även svart på vitt, säger Claes Arenander, chefsjurist på Plåt & Ventföretagen.

VAD: Seminarium och debatt, "Leder lägre ingångslöner till ökad sysselsättning?"
VAR: Måndagen den 4 juli klockan 13.00 till 14.00.
NÄR: Svenskt Näringslivs trädgård, Hamngatan 3 i Visby

Medverkande: