Q-channel Collect Management System

Q-channel Collect Management System är en tjänst i Queue-cloud för köhantering vid e-handel när kunderna själv hämtar upp sina varor, speciellt varor som måste plockas samman strax före avhämtning, matvaror, kylvaror etc.

Lösningen bygger på att butiken via systemet automatiskt får information om att kunden snart är på väg in till butiken. Personalen i butiken blir aviserad via systemet på olika mobila enheter redan då kunden är på väg och finns inom ca 2-300 m från butiken. Personalen hanterar systemet via sina mobila enheter. Inget sms krävs och kunden behöver inte göra något alls för att bekräfta sin ankomst till butiken. Däremot skickas ett automatiskt sms från systemet till kunden om att personalen vet att kunden är på väg och att varorna strax kommer att levereras ut till kund.

Vid köbildning hanterar systemet turordningen. Personalen klarmarkerar varje kund som betjänats. Uppföljning av kundnöjdhet avseende click-and-collect kan skickas direkt från systemet via sms till kunden efter att kunden betjänats.

Statistik över click-and-collect flödet, ankomst- och hanteringstider, besökstoppar, kundnöjdhet mm rapporteras online via inloggningssida på internet.