Bostadsbyggarna tar omtag för att kunna sälja

Nyhet   •   Jan 10, 2018 10:55 CET

Att det under de senaste månaderna varit turbulent och oroligt på bostadsmarknaden har knappast undgått någon. Som byggbolag med en stor bostadsproduktion möter vi dagligen frågor om marknadsläget från såväl kunder som samarbetspartners. Och visst märker även vi, som producenter, av en ökad osäkerhet. Dagens Industri kontaktade Q-gruppens VD Jan Henriksson för en kommentar om hur vi agerar för att möta marknadsosäkerheten:

Lösningen för Q-gruppen är att dra ned på antalet kvadratmeter och bygga fler mindre lägenheter.

”Det gäller att hitta nivåer som gör det möjligt för vanligt folk att köpa en lägenhet”, säger Jan Henriksson, vd på Q-gruppen.

Som exempel nämner han ett projekt i Stockholm, där man tidigare planerade för 60 nya lägenheter. Men genom att skala ned bostäderna hoppas man nu att få in 80 lägenheter på samma yta.

”Framför allt vill vi minska storleken på de större lägenheterna. En trerummare på 75 kvadratmeter blir istället 55–60 kvadratmeter”, säger Jan Henriksson.

På Q-gruppen har man sedan i höstas pausat alla nya investeringar och för att ytterligare minska riskerna har bolaget även dragit ned sitt ägande i flera projekt.

”Ingen kan påstå att vi har en kris, men det finns en finns en oro som skapar försiktighet och riskerar att ställa till problem”, säger Jan Henriksson.

Artikeln finns i dagens utgåva av Dagens Industri och går även att läsa på di.se här

Kommentarer (0)