Sollefteå F-NYTT - Borrar för olika behov

QALIBER har skapat tidningen Sollefteå F-NYTT i Sollefteå med en upplaga på 11000 exemplar. Vi har varit runt bland olika företag i Sollefteå kommun och hittat några unika företag som vi har intervjuat. Det här är ett reportage med TSB.

SOLLEFTEÅ. TSB är ett borrföretag som har hela norra Sverige som sin arbetsplats. I huvudsak arbetar man mellan Sundsvall till Luleå och tillhör ett av Norrlands mest erfarna företag vad gäller avancerad borrning såsom styrd borrning och undersökningsborrning.

Företaget startades 1992 med betonghåltagning som inriktning. 1999 investerades det i en brunnsborrnings rigg och med en starkt växande värmepumpsmarknad åren därefter växte även företaget i snabb takt. Delen för betonghåltagning såldes, företaget bytte namn till TSB i Sollefteå AB och man inriktade sig på vattenbrunnsborrning och borrning för bergvärme. För att möta marknadens  behov har företaget utvecklats mycket under åren och verksamheten har expanderat.

- Idag har vi elva stycken olika borr riggar, i slutet av 90-talet hade vi bara en, berättar Tommy Åslund

som är arbetsledare.

TSB sysselsätter mellan 15 och 25 personer, beroende på årstid. Uppdragsgivarna är kraftbolag, byggföretag, VVS-firmor, kommuner, föreningar och privatpersoner.

– Vi gör allt från enskilda vattenbrunnar för privatpersoner till stora borrningsprojekt åt kraftverksbolag såsom t.ex. dammsäkerhetsåtgärder vid kraftverken. Det är det som är charmen med det här jobbet, väldigt varierande men ändå är alla jobb precis lika viktiga, säger Fredrik Johansson som också är arbetsledare.

Nu börjar högsäsongen för TSB igen. Vintern brukar innebära ett lite lugnare tempo och lite mindre jobb.

– Energi- och vattenbrunnsborrning går att göra under hela året. Men resten stagnerar lite. Vi försöker hitta mer möjligheter så vi kan utöka verksamheten ännu mer under vinterhalvåret, fortsätter Tommy Åslund.

Just nu har man precis dragit igång med andra delen av ett tvåårigt projekt, nämligen att borra förankringar till Björkhöjdens vindkraftpark i Ramsele. Även ett annat större projekt pågår i Krångfors Kraftverk Skellefteå där man kärnborrar för förankring och injektering.

För ett par år sedan var man också med och borrade när Facebook byggde en serverhall i Luleå. Men

man gör även mycket av sina jobb i Sollefteå, i regel har man alltid något projekt igång här.

– Vi vet att det finns många ekonomiska föreningar runt omkring i Sollefteå kommun som jobbar för att

få bredband. Där kan vi hjälpa till med styrd horisontell borrning för att dra fiber.

TSB är också anslutna till Geotec Svenska Borrentreprenörers Branschorganisation och arbetar aktivt

med frågor inom leveranssäkerhet, service och arbetsmiljö. Framtiden ser ljus ut för företaget och

man fortsätter att utvecklas hela tiden. Man har en stor bredd på företaget och har både tekniken och

kapaciteten att verka på många olika borrningsområden, små som stora projekt.

– Torgny Svensson, VD för företaget, är duktig på att hela tiden hitta nya vägar att gå när någon

annan stängs, säger Tommy Åslund.

LÄS HELA TIDNINGEN:

SOLLEFTEÅ F-NYTT 2014 E01

Sollefteå F-NYTT är en nystartat reklamtidning med fokus på Content Marketing. Tidningen går ut till alla hushåll och företag i Sollefteå Kommun. Sollefteå F-NYTT ges ut av Qaliber.

Din totalleverantör inom marknadsföring och kommunikation. Digital marknadsföring, affischer, sökmotoroptimering, facebook marknadsföring, gerilla marknadsföring, event, tryckeriproduktion, content marketing, native marketing och mycket mer.

Effektiv marknadsföring till lågt pris. Kontakta Dennis Demirtokinfo@qaliber.se eller telefon +46(0)70-512 73 96 så berättar vi mer.

Dennis Demirtok

Presskontakt Ansvarig Utgivare Marknadsföring och kommunikation 0705127396