QBRANCH TAR ÖVER HANTERINGEN AV SWEDAVIAS IT-KLIENTER

Pressmeddelande  •  2012-05-10 14:23 CEST

Efter en större upphandling blir det Qbranch som ska sköta all hantering av Swedavias IT-arbetsplatser och Service Desk.

En större upphandling mellan några av landets största aktörer inom IT-outsourcing mynnade ut i att det blir Qbranch som kommer att ansvara för hanteringen av Swedavias alla IT-arbetsplatser samt delar av infrastrukturen och Service Desk. Avtalet är värt ca 54 miljoner vilket innebär ett av Qbranchs största enskilda avtal någonsin.

– Vi kom fram till att Qbranch var det mest kostnadseffektiva alternativet och de har många goda referenser, säger Fredrik Frimodig, CIO på Swedavia. Qbranch blir en viktig IT-partner för oss där avtalet ligger helt i linje med vår IT-strategiska inriktning.

Avtalet innebär att Qbranch kommer att ansvara för den totala hanteringen av Swedavias IT-klienter, vilket innefattar allt från arbetsplatsdatorer till mobiltelefoner, utskriftsfunktioner och tillgång till applikationer. Qbranch kommer även att tillhandahålla de serverlösningar som krävs och kommer fungera som en ”single point of contact” för Swedavias samtliga system. Tjänsterna är uppbyggda på Qbranchs privata moln med självservice i kundportalen QNET samt Qbranch standardiserade tjänst Managed Client.

– Vi är förstås mycket glada och stolta över att Swedavia gett oss förtroendet, säger Jacob Pontén, vice vd på Qbranch Stockholm. Nu börjar arbetet med att vi tillsammans med Swedavia skall bygga upp en förstklassig miljö och hantering för alla deras IT-klienter.

Avtalet löper under 3 år, med option för ytterligare 3 år. Driftsstart är omgående med förväntad fullt implementerat under juni månad.

– Vi ser oss fortfarande som lite utav en underdog till våra större konkurrenter, säger Jacob Pontén, vice vd på Qbranch Stockholm. Ett avtal som detta sporrar oss såklart ännu mer. Alltsedan vi blev en del av Imtech i september förra året har vi slutit outsourcingavtal till ett värde av över 200 miljoner kronor.

Swedavia äger, driver och utvecklar 11 flygplatser. Swedavia är ett statligt bolag med omkring 2 500 medarbetare och omsätter cirka 4,5 miljarder kronor.

För mer information, kontakta:
Anders Harling, Marknadschef Qbranch AB. Tel 0732 - 312 226
Fredrik Frimodig, CIO Swedavia, Tel 0721 – 70 95 23

Qbranch är ett sourcingföretag med därtill hörande tjänster. Vårt uppdrag är att få kundernas IT att fungera dygnet runt, året om. Qbranch har idag ca 480 medarbetare i Stockholm, Göteborg och Malmö. Qbranch är Sveriges första ISO 20000-certifierade företag och finns representerat på Great Place To Works Sveriges Bästa Arbetsplatser. I slutet av 2010 blev Qbranch utsedda till Årets Tjänsteföretag i IDG:s IT Business Awards samt Årets Employer Brandingföretag av Universum Communications. Qbranchs datacenters är laddade med Bra Miljövalsmärkt El i samarbete med GodEl och Svenska Naturskyddsföreningen. Qbranch är Hälsodiplomerat sedan 2006. Qbranch ägs sedan september 2011 av det europeiska teknikföretaget Imtech.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom