Qlik lanserar globalt hack för öppna data och delar ut 150 000 svenska kronor

Dyk ner i hela världens, eller Sveriges, öppna data och visualisera de upptäckter du gör för att förbättra samhället och bidra till en förändring.

Qlik (NASDAQ: QLIK), ledande inom visuell analys, lanserar nu ett globalt hack, Open Data Challenge, för att ge medborgare möjlighet till större insikt i omvärlden och medverka till ett bättre samhälle. Eftersom Qlik bidrar med kostnadsfria licenser till sin senaste analys- och visualiseringsplattform, Qlik Sense®, kan alla vara med och tävla. I plattformen finns dessutom stora mängder data om exempelvis väder, demografi och länders olika utvecklingsnivåer tillgängliga. Deltagare kan bestå av medborgare, organisationer eller företag.

Genom att använda Qlik Sense kan användaren enkelt skapa appar som exempelvis lyfter fram trender, avslöjar mönster eller visar var den offentliga sektorn kan effektiviseras. Detta kan i sin tur utgöra grunden till en förändring.

I Qliks tidigare Öppna data-utmaningar har deltagarna bland annat visualiserat folkmängder, fattigdom, sjukvårdsfrågor, utbildning, transport och miljö. Allt för att göra en skillnad till det bättre. Men det finns fortfarande många nya insikter att vinna. Vilka problem vill du visualisera?

Flera priser som uppgår till totalt $18500 kommer delas ut till de vinnande apparna. Läs mer om utmaningen och reglerna här.

Svårt att finna inspiration? Här är tre vinnande appar från Qliks tidigare utmaningar:

Öppna data
Öppna data är information från offentliga organisationer som finns tillgänglig för vem som helst att använda, återanvända och distribuera utan andra förbehåll än källangivelse och vidarelicensiering.

Öppna data från Qlik Data Market som du hittar i Qlik Sense:

• Demografi
  • Väder
  • Valuta
  • Utvecklingsnivåer för olika länder

Du kan även använda data från http://www.datacatalogs.org/, som innehåller offentliga handlingar från ledande öppna data-experter från hela världen.

Viktiga datum:

• 15 mars, 2016: Sista dagen att anmäla app
  • 1 april, 2016: 5 semi-finalister utnämns
  • 1–15 april, 2016: Öppen omröstning för allmänheten
  • 19 april, 2016: Vinnarna utnämns

För mer information, kontakta:
Marie Angselius Schönbeck
marie.angselius@angseliusronn.se

• öppna data
  • bi
  • visuell analys
  • apptävling

Om Qlik
Qlik (NASDAQ: QLIK) är ledande inom visuell analys. Qliks produktportfölj möter kundernas växande behov och spänner såväl över visuella självbetjäningsanalyser och rapporter som inbäddade, guidade och anpassade analyser. Närmare 37 000 kunder använder Qliks lösningar för att förstå information från olika källor och kan utforska dolda orsakssamband mellan data som leder till insikter och nya idéer. Svenskgrundade Qlik har sitt huvudkontor i Radnor, Pennsylvania i USA. Bolaget har kontor över hela världen och fler än 1700 partners i över 100 länder.