Qlik lanserar Qlik Sense Enterprise 3.0

Qlik® (NASDAQ: QLIK), ledande inom visuell analys, lanserar nu en ny version av sin moderna, plattformsbaserade lösning för business intelligence (BI) och analys. Qlik Sense® Enterprise 3.0 – som blir tillgänglig i juni 2016 – bygger på en integrerad, enkel och intuitiv plattform. Bakom Qlik Sense Enterprise 3.0 står den patenterade motorn QIX Associative Indexing Engine. BI-användare får med nya Qlik Sense en lösning för bästa klassens visualiserings- och databerednings-möjligheter, samt kontroll och styrning, från en och samma plattform.

Den nya versionen fokuserar på Qliks fyra innovationsområden; plattform, cloud, data och analys, och den snabbväxande mjukvaruleverantören AFAS Software har nu integrerat Qlik Sense i sin online-produkt för visuell analys i världsklass. Över 740 000 AFAS-användare utnyttjar nu företagsvänlig BI genom sin cloud-baserade ERP Suite.

– Då vi ställer väldigt höga krav på våra erbjudanden var det inget alternativ att bygga en BI-lösning själva. Det hade tagit flera år och vi vill ge våra kunder det bästa som finns på marknaden. Qlik Sense är den revolutionerande plattform vi letat efter, säger Bas van der Veldt, VD på AFAS Software.

Expanderar plattformstänket - möjliggör datadrivna och agila organisationer
Qlik Sense kan skalas upp för att hantera alla typer av behov för individer, grupper, organisationer och utvecklare, samtidigt som det är säkert och ITs behov av styrning tillgodoses. Organisationer kan snabbt bli mer agila och datadrivna för att upptäcka och ta tillvara på nya möjligheter.

I den senaste versionen av Qlik Sense har Qlik förbättrat produktens förvaltnings- och administrationsmöjligheter för att stödja IT-avdelningen med effektivare revision, konfiguration och styrning av breda globala implementationer. Genom ett uppdaterat användargränssnitt i Qlik Management Console (QMC) har Qlik skapat lättförståeliga konfigurationsalternativ för innehåll och resurser som möjliggör snabbare installationer samt korrekt användning av appar, objekt och data. Därutöver finns nu Qlik Sense Enterprise även på språken koreanska, polska, turkiska samt traditionell kinesiska.

Utvecklare får genom en ny utvecklingshub lättare att fullt ut använda Qliks analysplattform för att exempelvis slå ihop data från olika webbkällor, skräddarsy appar, samt genom tillägg och widgets designa objekt till datadrivna appar. Detta inkluderar flera nya kraftfulla utvecklar-APIs och funktioner: Bland annat ett API för att integrera nya appar, ett visualiserings-API för programmatiskt skapande av analys samt en ny integrerad utvecklingsmiljö i form av ett plugin för Visual Studio.

– Qlik skapade kategorin för användardriven självbetjänings-BI. Med Qlik Sense fortsätter vi utveckla marknaden genom att skapa en skalbar, säker och utbyggbar plattform som organisationer kan utgå ifrån i sin BI-utveckling, säger Anthony Deighton, Qliks CTO och VP för produkter.

– Vår plattformsstrategi gör att vi kan erbjuda en oerhört bred lösning med mer djup än andra erbjudanden. Öppenheten i vår plattform utökar möjligheterna för specialanpassade appar, inbäddad-BI och utvecklarinnovation. Med vårt branschledande partnernätverk som snabbt tar lösningar till marknaden och vårt snabbt växande community av utvecklare, har vi nått en spännande punkt i nästa fas som branschledare, som sträcker sig bortom visuell analys.

Klassledande uppdateringar gör applikationsskapande, visuell analys och samarbete mer intuitivt
Användare får nya visuella sökfunktioner som tillåter dem att söka i diagram och data. Därutöver har funktionen för visuell utforskning utvecklats så att användarna enkelt kan upptäcka och undersöka nya insikter i analyser med hjälp av styrda mätvärden och dimensioner – utan att behöva vara beroende av att en analytiker redigerar och förändrar visualiseringarna. Funktionen för app-utveckling, inklusive grafer med tidsintelligens samt automatisk identifiering av geografiska data har också förbättrats, tillsammans med tillämpningen av datadrivna färgpaletter.

För att få ut ett så stort värde som möjligt av sin investering måste användarna ha möjligheten att enkelt dela analyser. Qlik Sense 3.0 förenklar utbyten och samarbeten på flera sätt, bland annat genom en funktion för storytelling som gör det möjligt att publicera databaserade berättelser direkt i Microsoft Office och PDF. Dessutom stödjer nu Qlik NPrinting även Qlik Sense med ny centralt administrerad ”pixel perfect”-rapportering så att användare lättare kan skapa visuellt tilltalande rapporter. Tidigare stödde Qlik NPrinting enbart QlikView®. Detta möjliggör för organisationer med äldre rapporteringsmiljöer att flytta snabbt till en modern BI-arkitektur samtidigt som lagstadgade eller regulatoriska krav bibehålls, samt bidrar till att verksamhetsledningen också kan dra nytta av interaktiv analys.

Förstärker dataförberedelse och förenklar anslutning till webbaserade datakällor
Qlik Sense erbjuder utökade möjligheter för användare att ladda, förändra och berika sina data utan behovet av komplexa skript. Qlik har en ny innovativ, patenterad, användarupplevelse som gör att det blir en rolig och engagerande upplevelse att hitta och dra nytta av associationer i olika datakällor. Nu upptäcks och delas datum upp automatiskt i skilda fält för analys, och ett nytt användargränssnitt för beräknade celler – med automatisk ifyllning – tillåter användare att enkelt skapa härledda fält och omvandla data. Dessutom erbjuder nu Qlik fler anslutningsmöjligheter till webbaserade datakällor, exempelvis Twitter, Facebook och Google, samt molnbaserade applikationer såsom Microsoft Dynamics CRM och SugarCRM.

Sömlös tillgång till fler externa on-demand-datakällor möjliggör smartare affärsbeslut
Genom Qlik DataMarket kan användare nå ett omfattande bibliotek med gratis eller prenumerationsbaserad data direkt i Qlik Sense och QlikView. Därmed skapas möjligheten att komplettera eller jämföra sina interna data med extern information för att skapa ett större sammanhang och nå djupare insikter. Datan som är tillgänglig i Qlik DataMarket utökas med ny information, bland annat med data från 35 av de största aktiebörserna likväl som detaljerad demografisk information och postkoder. Det nya informationspaketet inkluderar exempelvis prisuppgifter och nyckeltal för värdepapper samt information om börsnoterade bolags finansiella rapportering. Qlik är ensam på BI-marknaden om att erbjuda den här typen av databibliotek, som omfattar både gratis och köpta datakällor.

Obegränsade möjligheter att dela appar i molnet stödjer en analysdriven företagskultur
Qlik Sense Cloud Plus gör det möjligt för användare att dela helt interaktiva Qlik Sense-appar med ett obegränsat antal andra användare för en månadsavgift på $ 20 (US). ”Qlik Datamarket Essentials”-paketet – som innefattar tredjepartsvaluta, väderinformation, sociala och ekonomiska data – är då också inkluderat för att förbättra analysen ytterligare. Detta innebär att endast en användare behöver prenumerera på Qlik Sense Cloud Plus för att kunna dela informationen med så många andra användare som önskas. Alla appar fungerar på alla enheter, inklusive mobila enheter, med responsiv design som kännetecknas av Qlik Sense smarta visualiseringar.

• qliksense

Qlik (NASDAQ: QLIK) är ledande inom visuell analys. Qliks produktportfölj möter kundernas växande behov och spänner såväl över visuella självbetjäningsanalyser och rapporter som inbäddade, guidade och anpassade analyser. Närmare 39 000 kunder använder Qliks lösningar för att förstå information från olika källor och kan utforska dolda orsakssamband mellan data som leder till insikter och nya idéer. Svenskgrundade Qlik har sitt huvudkontor i Radnor, Pennsylvania i USA. Bolaget har kontor över hela världen och fler än 1700 partners i över 100 länder.