Qliro och Lyko inleder samarbete

Pressmeddelande   •   Maj 18, 2016 08:00 CEST

Qliro har inlett ett samarbete med Lyko, en av Sveriges ledande aktörer inom hårvård och skönhet, avseende betallösningar för deras e-handel. Med Qliro får Lyko en av Nordens mest använda betallösningar, byggd helt utifrån e-handlarens önskemål och för att klara av de utmaningar som större e-handlare har. Lyko har vuxit kraftigt, med lönsamhet, de senaste åren och omsätter idag över 500 Mkr. Med Qliro som leverantör kan Lyko fortsätta sin framgångsrika tillväxtresa.

”Vi tilltalades av Qliros transparenta och kundvänliga erbjudande. Med Qliro kan vi fokusera på kärnverksamheten, samtidigt som vi får en konsumentfokuserad lösning som tillfredsställer våra krav på flexibilitet samt ger den kundupplevelse vi vill erbjuda” säger Håkan Håkansson, VD för Lyko.

”Vi är väldigt glada över att vi fått förtroendet att samarbeta med Lyko, som med sin storlek, tillväxt och sitt välkända varumärke blir en viktig partner för Qliro. Jag är övertygad om att vi gemensamt kan utveckla Lykos erbjudande till fördel för Lyko och deras kunder. Vi är även glada över att nu ännu lättare kunna påbörja samarbeten med andra handlare som använder Episerver”, säger Patrik Illerstig, VD för Qliro AB.

Samarbetet är ett bevis på att Qliros erbjudande är attraktivt för större e-handlare menar Patrik Illerstig.

”Vi uppfattar att det finns en efterfrågan på en lösning som fokuserar helhjärtat på större e-handlare och deras behov. Vår bakgrund inom e-handel, erfarenhet av att hantera stora volymer och förståelse för vad stora e-handlare kräver ger oss möjligheten att erbjuda detta. Genom att vara lyhörda för e-handlarens behov kan vi även skapa de bästa förutsättningarna för att våra partners ska fortsätta växa framgångsrikt” säger Patrik Illerstig, VD för Qliro AB.

Med Qliro får e-handlaren:

• En betallösning som fokuserar på innovation och användarvänlighet genom hela köpresan, och därmed maximerar kundupplevelse och lojalitet.
  • En tjänst som skapar värde för handlaren genom en tydlig och transparent affärsmodell där handlaren kan fokusera på sin kärnverksamhet.
  • En flexibel partner som anpassar sig efter e-handlarens krav – från fakturadesign till kundtjänstprocesser och mycket mer.
  • En beprövad betalmetod och teknisk lösning som hanterar volymer från ett flertal av Nordens största e-handlare.

Om Qliro

Qliro grundades 2014 och erbjuder idag betallösningar till några av de största e-handlarna i Norden – bland annat CDON.COM, Bangerhead, Gymgrossisten, Nelly, Hobbex, Lekmer, Tretti och Lyko. Qliros tjänster bygger på data, teknologi och ett starkt fokus på kunden. Qliro vill driva utvecklingen inom branschen och utvecklar därför löpande nya innovativa lösningar.

Om Lyko

Lyko har sin bakgrund i Vansbro, där Frans Lyko öppnade sin första frisörsalong i början på 1950-talet. Lyko var tidigt ute med online-försäljning av hårvårdsprodukter och gick 2014 samman med branschkollegan Bellbox. Bolaget är idag, med en omsättning om över 500 Mkr, en av Sveriges ledande aktörer inom hårvård och skönhet. Lyko har över 35 butiker i Sverige och Norge och online på www.lyko.se.

För ytterligare information, besök www.qliro.com, eller kontakta:

Patrik Illerstig, VD Qliro AB, tfn: +46 (0)10 703 20 00

Qliro Group är en ledande e-handelskoncern i Norden. Sedan starten 1999 har gruppen utökat och breddat sin produktportfölj till att idag vara en ledande e-handelsaktör inom konsumentvaror och livsstilsprodukter genom CDON.com, Lekmer, Nelly (Nelly.com, NLYman.com, Members.com), Gymgrossisten (Gymgrossisten.com/Gymsector.com, Bodystore.com, Milebreaker.com) och Tretti. I koncernen ingår även betaltjänsten Qliro. Under 2015 genererade gruppen över fem miljarder kronor i intäkter. Qliro Groups aktier är noterade på Nasdaq Stockholms Mid-caplista under kortnamnet ”QLRO”.