2014 års vinnare av Local EAT Award gratuleras av Petter Stordalen.

Quality Hotel och Företagarna i samarbete för att hitta nya innovatörer

Sveriges räknas som ett av världens mest innovativa länder och antalet nyregistrerade företag ökar för varje år. Trots detta är det få innovativa idéer som omvandlas till business. De senaste tio åren har antalet registrerade patent minskat. Nu ger sig Stordalenägda Quality Hotel tillsammans med partnern Företagarna ut på jakt för att hitta innovatörerna och hjälpa dem förverkliga sina ambitioner.

För att hitta och pusha Sveriges mest innovativa människor inom mat, hälsa och hållbarhet så ger sig nu Petter Stordalens hotellkedja Quality Hotel tillsammans med organisationen Företagarna ut på jakt. Deras gemensamma ambition är att få se antalet patent öka och antalet innovativa lösningar inom mat slå igenom på bred front.

-Innovation handlar om kreativitet, att utmana etablerade sanningar och se nya sammanhang och synergier. Matbranschen är full av ambitiösa själar som ligger otroligt långt framme när det kommer till att tänka miljö och hållbarhet. Vi vill inte att avståndet till Stockholm ska avgöra huruvida de bästa och grönaste lösningarna kommer fram. Just därför har vi Local EAT Award, säger Petter Stordalen, ägare av Nordic Choice Hotels kedja Quality Hotel.

Local EAT Award arrangeras av Nordic Choice Hotels kedja Quality Hotel, EATFöretagarna och NHO och målet är att hitta nytänkande mat-idéer som kan bidra till att lösa framtidens klimat- och hälsoproblem. Det koras en nationell vinnare i Sverige och en i Norge och en av dessa kommer inför världens främsta inom mat, hälsa och hållbarhet på EAT Stockholm Food Forum utses till huvudvinnare.

- Det är inspirerande att se alla kreativa förslag. Men EAT Award handlar inte bara om att tänka nytt och stort, utan vinnarna utmärks av att deras förslag även är praktiskt genomförbara, möjliga att skala upp och att det finns potential till lönsamhet. Det är så hållbara uppfinningar och initiativ kan spridas vidare, säger Günther Mårder VD på Företagarna.

På EAT Stockholm Food Forum får de båda nationella vinnarna möjligheten att knyta kontakter med nyckelpersoner i matbranschen. Utöver den plattform som ges på konferensen så kommer tävlingens huvudvinnare att få ta emot en check på 100 000 kronor samt under året ha ett mentormöte medentreprenören Petter Stordalen. Syftet är att ge vinnaren ytterligare förutsättningar att låta sitt tävlingsbidrag växa och bidra till hållbara lösningar i världen.

- Local EAT Award lanserades för fyra år sedan eftersom vi anser att innovationer i matsystemet kan bidra till att lösa några av vår tids största utmaningar. Tidigare vinnare har presenterat lösningar som spänner från nya matprodukter till teknik för matsäkerhet och system för att minska matsvinnet. Små aktörer har stora idéer som kan spela en väsentlig roll i att forma framtidens matsystem och därför gläder vi oss åt att ta emot många spännande bidrag till årets Local EAT Award, säger Gunhild Stordalen, styrelseordförande och grundare av EAT.

Local EAT Award startar den 5 april och pågår till den 10 maj. Tävlingsbidrag postas på www.eatforum.org/lea

Kategorier

Local EAT Award arrangeras av Nordic Choice Hotels, Företagarna, NHO och EAT Initiative. Local EAT Award letar efter skandinaviska matentreprenörer och korar det bästa bidraget inom mat, hälsa och hållbarhet. Vinnaren får en premie på 100 000 kronor, ett mentormöte med Petter A Stordalen och deltagande på EAT Stockholm Food Forum 12-13 juni.

Förväntningar och livsglädje. Quality Hotel är det levande, färgrika albumet. Vi gör allt för att gästerna ska kunna fylla på sida efter sida med upplevelser och ögonblick delat med familjen, vännerna eller kollegorna. Hit kommer gästerna till dukat bord. Små och stora tillställningar alltid blir lite större hos oss. It’s taken care of!

Quality Hotel är där gästerna vill vara och är en av Nordens största hotellkedjor med över 60 hotell i Norge, Sverige och Danmark. Alla hotell är ISO 14001 miljöcertifierade. För att boka hotellvistelse på Quality Hotel, besök: www.choice.no/se/dk

Quality Hotel™ är en del av Nordic Choice Hotels, en av Nordens ledande hotellkedjor med 187 hotell på mer än 100 destinationer i Skandinavien och Baltikum.

Cecilia Flodin

Presskontakt Director of Marketing Hotel Operations +46 72 157 05 41
Susanna Ståhl,

Presskontakt Director of Operation, Quality Hotel Sverige +46 70 983 17 43

QUALITY HOTEL™ – For meetings that matter.

På Quality Hotel™ är betydelsefulla möten i fokus. Här möts kollegor på konferens och barnfamiljer för tid tillsammans. Hotellen har bra läge i city eller i utkanten av större städer. Alla hotell är certifierade enligt internationell miljöstandard ISO 14001. Quality Hotel är en av Nordens största hotellkedjor med över 60 hotell i Sverige, Norge och Danmark, och marknadsför restaurangerna Brasserie X. Quality Hotel är en del av Strawberry. Läs mer om Quality Hotel på www.strawberry.se/.no/

Quality Hotel™
Evenemangsgatan 48