Spöket Laban fyller 50 och firas med jubileumsutgåva

Tänk att världens snällaste spöke fyller 50 år! Det är visserligen ingen ålder för ett spöke, men Laban är lika populär idag som när han föddes 1965. Och det är en bedrift. Nu firas han med högljutt kedjerassel och en stilig jubileumsutgåva av första boken.

Räkna med att det hurras extra mycket i slottet Gomorronsol: författaren Inger Sandberg fyller nämligen 85 i år och har dessutom nyligen utsetts till hedersdoktor för sitt konsekventa barnperspektiv i författarskapet.

Spöket Laban uppfann hon av nöden. Sonen Niklas var spökrädd och Inger Sandberg kläckte idén om en terapeutisk hemmasaga. Medicinen verkade, och sedan dess har Laban lugnat och glatt generationer av barn inte bara i Sverige, utan världen över.

Inger och Lasse Sandberg har alltid ställt sig på barnets sida. Men aldrig märks det så tydligt som i första boken om Laban: berättelsen är fylld av medkänsla och sympati, och man måste vara gjord av sten för att inte älska det lilla spöket som är för rädd för att spöka.

Se en film där Inger Sandberg berättar om Spöket Laban:

Litteraturvetaren Kristin Hallberg, som har forskat i Sandbergs verk, tycker att konstnärsskapen kan mäta sig med både Astrid Lindgrens och Lennart Hellsings. I samband med Lasses bortgång konstaterade hon: ”Deras förmåga att förena fantasi med pedagogik är något alldeles unikt. Den svenska småbarnsbilderboken är deras uppfinning. Det är Inger och Lasse Sandberg som har skapat genren.”

Jubileumsutgivning:

Inger (f. 1930) och Lasse Sandberg (1924-2008) har skrivit och illustrerat fler än 110 böcker och finns utgivna på över 30 språk. Andra odödliga karaktärer av Inger och Lasse är bland andra Lilla Anna, Tummen och Pulvret. Paret har fått mängder av priser genom åren, bland andra Expressens Heffaklump, Astrid Lindgren-priset och Litteris et Artibus. För de enkla, naivistiska, moderna och humoristiska bilderna i Spöket Laban vann Lasse Sandberg Elsa Beskow-plaketten 1966.Inger Sandberg utsågs tidigare i vår till hedersdoktor vid Karlstads universitet.

• inger och lasse sandberg
  • spöket Laban
  • 50-årsjubileum