Stiftelsen El Sistema tilldelas Alfons-Bokalen 2014

Stiftelsen El Sistema tilldelas idag Alfons-Bokalen för föredömliga insatser inom barnkultur med motiveringen:

”El Sistema tilldelas Alfons-Bokalen 2014 för insatsen att öppna dörrar och samla barn till gemensamt musikskapande över kulturer och gränser – till glädje och utveckling i Alfons Åbergs anda”.

El Sistema är en modell för kör- och orkesterskola med musiken som verktyg för social och mänsklig utveckling. Stiftelsen grundades i juni 2012, med Gustavo Dudamel och ett antal privatpersoner som stiftare. Den har som ändamål att i Sverige främja vård och uppfostran av barn, och genom musik medverka till att utveckla och skapa en positiv social förändring i barns liv. Läs mer här: elsistema.se

Alfons-Bokalen är ett pris som belönar föredömliga insatser för barn och barnkultur. Priset instiftades 1992 av författaren Gunilla Bergström och Rabén & Sjögren vid 20-årsjubileet av den första Alfonsboken.

Prissumman är 25 000 kronor. I juryn för Alfons-Bokalen sitter Tomas Alfredson, regissör, Gunilla Bergström, författare och Ann Sköld Nilsson, förlagschef på Rabén & Sjögren. Priset delas ut av Farzad Farzaneh. Talare vid utdelningen är Camilla Nyman, vd Göteborg & Co och Alex Bergström ordförande i Kulturnämnden.

Tidigare pristagare: 1992 Suzanne Osten, 1995 Erik Haag, 1997 Thomas Tidholm och Anders Alnemark, 2002 Pytte Ravn, 2008 Tobbe Trollkarl och 2013 Nassim Al Fakir.

Presskontakt på El Sistema; Johanna Ericsson, tel: +46 722 11 94 00, johanna@elsistema.se. Presskontakt Alfons-Bokalen: Lisa Ödman, Alfons Åbergs Kulturhus, tel: 0705-10 24 30, lisa.odman@alfonskulturhus.com samt Karin Rowland, Rabén & Sjögren, tel: 010-744 10 55, karin.rowland@rabensjogren.se

• el sistema
  • rabén & sjögren