Lovisa Burfitt släpper t-shirt i samarbete med Rädda Barnen

Lovisa Burfitt släpper t-shirt i samarbete med Rädda Barnen

Den svenska modedesignern Lovisa Burfitt och Rädda Barnen fortsätter sitt framgångsrika samarbete.  Design för barns rättigheter släpper en t-shirt signerad Lovisa Burfitt speciellt framtagen för Rädda Barnen  och för att fira att sommaren äntligen är här. Enligt henne själv gillar hon att förmedla lek och fantasi i kläderna.

- Det är glädjande att Design för barns rättigheter fortsätter sitt samarbete med en av Sveriges ledande och ansedda designer. Vi och inte minst våra kunder är stora beundrare av Lovisa Burfitt, så det känns extra kul att presentera denna fina t-shirt av Lovisa. säger Louise Gauffin, Marknads- och Insamlingschef på Rädda Barnen.

Lovisa Burfitt designar för de som vill bära något dekorerat och lekfullt men samtidigt välgjort. Lovisa gillar budskap i sina kläder men det behöver inte vara djupt och allvarligt utan hellre ett sätt att leka med fantasin.

Jag är jätteglad över att Rädda Barnen återigen valt att samarbeta med mig och låter mig få bidra till barns rättigheter med det jag brinner för och kan bäst. För mig kan mode vara ett sätt att fly verkligheten, ett ställe där man kan överdriva och skapa en värld mer fylld av lek än allvar och kan jag nu dessutom med min design till och med vara med och förändra barns framtid, så blir jag både glad och stolt, säger Lovisa Burfitt.

Om Lovisa Burfitt
Den svenska modedesignern och illustratören Lovisa Burfitt har illustrerat mode sedan 1997 och är idag baserad i Paris. Lovisa tog examen från Beckmans Designskola 1997 och lanserade då klädkollektionen Burfitt. Under 2001 bjöds hon in som gäststudent på Konsthögskolan, med Marie-Louise Ekman som sin lärare. Och valde att koncentrera sig på jobbet som illustratör. 2003 återlanserade hon Burfitt med Paris som bas. Numera är hennes  t-shirts med illustrationer på en storsäljare och kläderna säljs i 70 butiker över hela världen.

Förra året blev hon tilldelad Max Factor Award under Stockholms modevecka, och visade då upp en dramatisk kollektion, inspirerad av surrealismen. Lovisa är ständigt aktuell, nu senast med porslinsserien Mademoiselle Oiseau för Rörstrand, som spelar huvudrollen i porslinsserien. Lovisa Burfitt har målat upp en hel berättelse om Mademoiselle Oiseau, som pryder espressokoppar, askar, lattemuggar, assietter och fat på fot. Delar av serien återfinns även på Design för barns rättigheter.

Förutom hennes illustrationer på tyg gör Lovisa även väggillustrationer och de finns bland annat i H&Ms butiker runtom i världen, t ex Milano, Seoul, Moskva, Istanbul, Tokyo, London, New York och Köpenhamn samt  i kampanjer för Bloomingdale’s, Givenchy, Kenzo, L’Oréal och Procter & Gamble. Hon medverkar i varje nummer av japanska och kinesiska Vogue samt svenska ELLE.

Till hösten är hon också aktuell med en utställning på Rörstrands museum i Lidköping, helt tillägnad Mademoiselle Oiseau.

Produktfakta Lovisa Burfitt t-shirt

100 % ekologisk bomull
Storlekarna L, M, S, XS
Pris: 490 kr varav 350 kr går till Rädda Barnen