Ny rapport och pressträff om de ensamkommande barnen

Varje år kommer flera hundra asylsökande barn ensamma utan vårdnadshavare till Sverige. 2003 kom 561 barn hit ensamma. Barnen placeras på någon av migrationsverkets anläggningar medan deras ärenden utreds. Ett oroväckande stort antal barn försvinner dock från anläggningarna innan de fått besked om de får stanna i Sverige eller inte. Under första halvåret i år försvann 85 barn från migrationsverkets anläggningar. Ingen vet var dessa barn befinner sig eller vad de gör. Rädda Barnen har under lång tid kritiserat Migrationsverkets dubbla roller, att dels besluta om barnen får stanna i Sverige eller inte, dels vara ansvarig för omhändertagandet under asylprocessen. Förra året öppnades det första asylhemmet i kommunal regi, Origo, för ensamkommande barn efter en överenskommelse mellan Skellefteå kommun och Migrationsverket nord. Rädda Barnen har följt de barn och ungdomar som bott där under det första verksamhetsåret och undersökt om asylhemmet Origo kan fungera som ett gott exempel på omhändertagande av barn som kommer till Sverige utan familj. Undersökningen sammanfattas i rapporten "Att möta de ensamkommande barnen" av psykoterapeut Monica Brendler. Rapporten presenteras vid en Pressträff Tid: Torsdagen den 21 oktober kl 13.00-14.00 Plats: Rädda Barnen, Torsgatan 4, Stockholm Medverkande: Annika Åhnberg, ordförande i Rädda Barnen., Monica Brendler, Psykoterapeut vid Rädda Barnens Kriscentrum samt Bert Öhlund, Kommunstyrelseordförande i Skellefteå. Frågor: Kerstin Eklund 08 - 698 92 28, 0708 - 98 91 18

Rädda Barnens pressjour

Presskontakt Tillgänglig för journalister mellan klockan 08.00 och 20.00. 08-698 90 90
Anne Thorngren

Presskontakt Pressekreterare Svenska frågor 0723-57 67 56
Åsa Runström Awad

Presskontakt Pressekreterare Internationella frågor 0733-55 34 33

Rädda Barnen kämpar för barns rättigheter - i Sverige och i världen.

Rädda Barnen är en politiskt och religiöst obunden folkrörelse som kämpar för barns rättigheter. Med barnkonventionen som grund arbetar vi för att barn ska få det bättre och för att barns rättigheter ska respekteras. Vi väcker opinion och stöder barn i utsatta situationer – i Sverige och i världen. Vi arbetar för de barn som har det svårast. Barn som utsätts för våld och övergrepp, inte får gå i skola, saknar stöd från föräldrar och andra vuxna, lever i fattigdom eller i krig och katastrofer. Internationella Rädda Barnen är en av världens största barnrättsorganisationer med verksamhet i över 120 länder.

Vår vision är en värld där barnkonventionen är förverkligad och alla barns rättigheter tillgodosedda. Det är en värld

-som respekterar och värdesätter varje barn.
-som lyssnar till – och lär av – barn
-som ger varje barn framtidstro och möjligheter.