Musikhjälpen i Nordmakedonien - alla har rätt att funka olika!

Alla har rätt att funka olika. Engagemanget från förra årets Musikhjälpen gör nu skillnad genom flera olika projekt, ett i Nordmakedonien.

”Nu har jag fått se vad de här pengarna för nytta”, säger äventyraren Aron Anderson. ”Det är häftigt. Det gör skillnad med Musikhjälpen!”

Följ med äventyraren Aron Anderson och Radiohjälpens generalsekreterare Kristina Henschen och träffa bland andra systrarna Valentina, 14 och Anica, 11 år. Systrarna är synskadade och har föräldrar med funktionsnedsättning. Att de dessutom lever i ett av Europas fattigaste länder gör att de är extra utsatta, men med stöd från insamlingen Musikhjälpen har organisationen We Effect startat ett projekt som värnar om allas rätt och möjlighet att funka olika. Musikhjälpens tema 2018 var "Alla har rätt att funka olika" och projektet är ett av de femton projekt som fick stöd från insamlingen.

Programmet ”Alla har rätt att funka olika- Musikhjälpen i Nordmakedonien” sänds:

SVT2 6 dec kl 19.30

SVT2 7 dec kl 23.00

SVT2 8 dec kl 16:30

SVT2 9 dec kl 18.00

Här finns mer information om alla projekt som fått stöd av Musikhjälpen 2018: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3946&artikel=7207743

Musikhjälpen är ett samarbete mellan SVT, Sveriges Radio och Radiohjälpen.

Fakta om projektet:

Nordmakedonien, WeEffect: 3 997 849 kronor beviljat av Radiohjälpen

I Nordmakedonien lever många människor med funktionsnedsättning i fattigdom och får även många gånger utstå diskriminering och stigmatisering. Fattigdom och utanförskap är starkt kopplat till funktionsnedsättning i landet, likaså matosäkerhet och undernäring. Organisationen We Effects projekt syftar därför till att stärka egenmakten hos människor med funktionsnedsättning och deras familjer. En viktig del är att skapa en ekonomisk hållbarhet genom organiskt och varaktigt jordbruk. Detta gör att deras matosäkerhet stabiliseras och skapar även möjlighet till handel och en mer ekonomisk säkerhet. Projektet vill även öka medvetenheten hos människor med funktionsnedsättningar gällande deras rättigheter för att de på så sätt själva ska kunna kräva dem.

Vill du stödja årets Musikhjälpen med fokus på sexualiserat våld i konflikt?

Swisha till 90 1950 6 och märk betalningen ”MH19”.

Bankgiro: 90 1950-6 märk gåvan ”Musikhjälpen”.

Tack för din gåva!