Nu startar kampanjen som engagerar hela Sverige

Runt om i landet gör sig närmre 45 000 frivilliga redo för att på olika sätt bidra till årets Världens Barn-kampanj; en insamling som är viktigare än någonsin. Genom Världens Barn får en stor mängd projekt runt om i världen stöd varje år och många av de barn som har det allra svårast ges möjlighet till skolgång och tryggare omständigheter i livet.

Världens barn är ett rikstäckande initiativ av Radiohjälpen som tillsammans med Sveriges Television, Sveriges Radio, 15 humanitära organisationer och engagerade människor i landets 290 kommuner samlar in pengar till förmån för världens mest utsatta barn. Kampanjen pågår under vecka 39 och 40 då frivilliga genomför insamlingar genom alltifrån att skramla bössa till att arrangera motionslopp, konserter och loppisar. Samtidigt engagerar samtliga 25 P4-kanaler sina lyssnare och samlar in till kampanjen, medan SVT sänder kampanjinslag och den stora Världens Barn-galan.

Liksom tidigare år pågår Kommunkampen som på många håll bidrar till en kraftsamling och stort engagemang. I år ska mest generösa kommun, storstad och län utses – samt årets uppstickare! Läs mer om kampanjen på www.varldensbarn.se eller kontakta en regionsamordnare för information om vad som händer i ett specifikt område.

Om Världens Barn
Just nu växer många barn upp i flyktingläger, bor i plåtskjul eller tvingas leva på gatan. Naturkatastrofer och undermåliga strukturer gör barnen till enkla byten för exploatering, kriminalitet eller övergrepp. Sedan Världens Barn startade 1997 har närmare 1,5 miljarder kronor samlats in till långsiktig hjälp åt världens mest utsatta barn och de insamlade medlen går till att förändra villkoren för de barn som har det allra tuffast. Genom projekt med fokus på utbildning, hälsa och framtid får dessa barn de nödvändiga verktygen att lyfta sig ur fattigdom och orättvisor.

Sändningar i SVT
Fredag 30/9 SVT1 18:30 – Världens Barn, Uppdraget
Mån-tors 3-6/10 SVT1 21:00 – Uppdrag/insamling
Fredag 7/10 SVT1 20:00 – Tillsammans för Världens Barn, galan