Radix Kompetens erbjuder Stöd och matchning med branschinriktning

På en del kontor i landet erbjuder Radix Kompetens tjänsten Stöd och matchning med branschinriktning. Här har deltagare som är inskrivna hos Arbetsförmedlingen möjlighet att öka sin kompetens med inriktning på yrkesområden som leder till arbete. På Jägersrovägen i Malmö finns Stöd och matchning med branschinriktningen vård och omsorg, ett samarbete mellan Radix Kompetens och företaget Brijon.

Brijon driver genom Radix Kompetens Stöd och matchning med branschinriktning vård och omsorg i Malmö sedan snart ett år tillbaka. Deltagare som kommer till kontoret på Jägersrovägen får lära sig mer om hur det är att arbeta i olika serviceyrken inom vård och omsorg. De får grundläggande kunskaper om den nationella värdegrunden, lagstiftning och regelverk som styr arbetet inom vård och omsorg, och deltar även i arbetsplatsförlagda aktiviteter.

Fler medarbetare behövs inom hemtjänsten
Vård- och omsorgsbranschen är i förändring och kommer på sikt att behöva alltmer servicepersonal. Medarbetare som snarare har en grundläggande förståelse för äldres sociala vardag och inte nödvändigtvis är utbildad till sjuk- eller undersköterska, som ofta är ett krav inom hemtjänsten. Jenny Ter-Borch driver Brijon tillsammans med Ingrid Olsen, och tycker att den hemtjänst kommuner erbjuder de äldre i dag inte alltid räcker till. Livskvalitet och det psykosociala blir lidande när tiden är knapp och det mest basala ska hinnas med för de som arbetar inom hemtjänsten.

– Min kollega och jag har tillsammans ett stort nätverk inom vård och omsorg och vet vad arbetsgivare behöver. Våra deltagare har därför stora möjligheter att få arbete inom vård och omsorg när de är klara. Vi kan erbjuda arbetsgivaren servicepersonal med goda kunskaper efter att de har gått hos oss, som kan avlasta hemtjänsten i arbetet de inte hinner med, säger Jenny Ter-Borch.

Vardagshjälp med vård och omsorg
Samarbetet med Radix Kompetens är en fantastisk möjlighet eftersom företaget har en enorm entreprenörsanda, tycker Jenny Ter-Borch. Samtidigt är det oerhört givande och berikande att arbeta med deltagare och människor i ständig förändring.

– Grunden för oss är ett stort samhällsengagemang och en vilja att förändra och utveckla den vård och omsorg i hemmet som äldre får i dag. Framför allt handlar det om att skapa känsla och socialt sammanhang för äldre som bor hemma, för de som är ensamma och vill ha hjälp i vardagen. Vi vill vara den vardagshjälpen.

Här hittar du Stöd och matchning med branschinriktning hos Radix Kompetens