Högtryck i Radonovas instrumentverkstad

Högtryck i Radonovas instrumentverkstad

Säsongen för att mäta markradon närmar sig. Samtidigt ökar efterfrågan på tillförlitliga radoninstrument. Det innebär bråda dagar för Fredrik Lindén och kollegorna på Radonovas produktionsavdelning för radoninstrument.

– Tillverkningen av radoninstrument bygger till stor del på avancerad teknik men det krävs också erfarenhet och hantverk. Kvalitetskraven är höga och varje instrument måste tillverkas och testas för att vara maximalt pålitliga vid användning på fältet, kommenterar Fredrik Lindén.

Producerar för snabb leverans
– För att möta marknadens efterfrågan bygger vi just nu en serie med markradoninstrumentet MARKUS 10. För att alltid ha instrument tillgängliga för snabb leverans försöker vi ligga steget före och ha instrument på hyllan. Ett instrument består av många komponenter vilket gör att vi måste arbeta med leverantörer som både levererar hög kvalitet och håller angivna leveranstider. Det finns ingen del som går att undvara när det gäller våra instrument, fortsätter Fredrik Lindén.

Robusthet och enkelt handhavande avgörande
– I dag vet vi att väl beprövade, robusta och användarvänliga instrument är avgörande framgångsfaktorer. Där är MARKUS 10 ett bra exempel. Våra kunder förväntar sig ett driftsäkert precisionsinstrument och vi arbetar alltid för att möta eller överträffa de förväntningarna. Inför varje slutmontering deltestar vi alla ingående komponenter utifrån högt ställda kvalitetskrav, avslutar Fredrik Lindén.

Kort om MARKUS 10
Markradon är den vanligaste orsaken till förhöjda radonvärden. MARKUS 10 är ett instrument som mäter radon i mark och jord. Det är ett portabelt och batteridrivet instrument som klarar av att mäta höga radonkoncentrationer. Principen är att ett sondrör (ihåligt spett) slås ner i marken och sedan pumpas luften genom sondröret till en kammare som detekterar radonets sönderfallsprodukter, sedan visas mätresultatet i displayen. Mättiden för att mäta markradon är 12 minuter.

Taggar

Med kunder i 50 länder är Radonova världens ledande laboratorium för mätning av radon i villor, flerbostadshus och på arbetsplatser. Med hjälp av radondosorna Radtrak²®, Rapidos® och Duotrak® erbjuder man säkra mätmetoder med hög noggrannhet som är ackrediterade av SWEDAC och godkända av SSM, Strålsäkerhetsmyndigheten i Sverige. Radonova är ett svenskägt företag som bildades år 1986 för att genomföra mätningar av Cesium i samband med Tjernobylolyckan. Företaget har sina rötter i Uppsalas universitets- och forskarvärld.