WHO-rapport lyfter fram radon som hälsofara i vår boendemiljö

I WHO:s senaste rapport “Guidelines on Housing and Health” beskrivs hur människors boende och hälsa påverkas av olika faktorer. I rapporten beskrivs bland annat hur radon i dag är att betrakta som ett cancerframkallande ämne i nivå med tobaksrök.

Radonets hälsofarliga effekter understryks bland annat av att WHO vill sänka referensvärdet för radon i hemmiljö till 100 Bq/m³. Det är en tredjedel av EURATOMS direktiv 59/2013 där gränsvärdet är satt till 300 Bq/m³.

Radon orsakar lungcancer

Radon är ett globalt hälsoproblem som varje år beräknas orsaka omkring 230 000 fall av lungcancer, en cancerform med hög dödlighet.

Radonovas mätexpert José-Luis Gutiérrez Villanueva kommenterar den senaste WHO-rapporten:

– Det är viktigt att radon inte särbehandlas utan räknas som ett förorenande ämne bland andra. I det avseendet är WHO:s rapport tydlig och viktig. Rapporten beskriver radonets hälsofarliga effekter men också hur man kan arbeta med förebyggande åtgärder och för att sänka radonhalter som är hälsofarliga. Med tanke på att radon förorsakar ett mycket stort antal fall av lungcancer är det nödvändigt att prata klartext i den här frågan.

– Samtidigt som radon är ett globalt problem är WHO:s rapport tydlig med att radon behöver bekämpas på nationell nivå. För att vara effektivt behöver varje land ett väl utarbetat program som kan anpassas för rådande förhållanden.

José-Luis Gutiérrez Villanueva har arbetat med radonfrågor de senaste 15 åren. José-Luis har doktorerat i ämnet

“Radon concentrations in soil, air and water in a granitic area: instrumental development and measurements” (University of Vallodolid, 2008) och är bland annat expert på analys av data och olika tekniker för radonmätning. Som sekreterare i European Radon Association har José-Luis även stor erfarenhet av det internationella arbetet med radon.

Mer information och rapporten “Guidelines on Housing and Health” finns tillgänglig här»