Det kompakta formatet och den låga vikten gör att ATMOS enkelt kan tas med ut på radonbesiktning. Med den uppdaterade mjukvaran blir det nu väldigt enkelt att ta ut data och snabbt skapa tillförlitliga mätrapporter.

Ny version av världens lättaste och känsligaste radonsniffer ATMOS

Radonova Laboratories lanserar en helt ny version av radonsniffern ATMOS. Den nya versionen väger 4,5 kg och har en ny design, flera nya funktioner och helt ny programvara. Med nya ATMOS möjliggörs ännu snabbare och mer effektiva radonmätningar på fältet.

Nya ATMOS lanseras i maj 2019 och har utvecklats för att möta en internationell marknad som växer och efterfrågar moderna, användarvänliga instrument för radonmätning.

Ökat behov av radonmätning
Eftersom allt fler bostäder och arbetsplatser visar förhöjda årsmedelvärden av radon har behovet av tillförlitliga och smidiga fältinstrument ökat. Vid en radonbesiktning söker man normalt efter inläckage av radon och behöver därför ett instrument som snabbt kan visa korrekt radonhalt. Ibland finns det behov att mäta variationen av radon på minutnivå och i andra sammanhang vill man se dygnsvariationer. Den nya versionen av ATMOS är särskilt framtagen för att möta den här utvecklingen och för att göra radonkonsulternas vardag enklare och mer effektiv.

Snabba och säkra mätrapporter
– Det som gör ATMOS unikt är att det är det känsligaste och lättaste instrumentet som går att använda både ute i fält och på ett laboratorium. Det kompakta formatet och den låga vikten gör att ATMOS enkelt kan tas med ut på radonbesiktning av fastigheter. Med den uppdaterade mjukvaran blir det nu väldigt enkelt att ta ut data och snabbt skapa tillförlitliga mätrapporter. Med nya ATMOS kan radonkonsulterna under en dag göra betydligt fler mätningar jämfört med andra instrument på marknaden, säger Patrik Starck, teknisk fysiker och Radonovas utvecklingsledare.

– Instrumentet är i princip helt omgjort jämfört med tidigare versioner. Den enda del som är helt intakt är själva mätkammaren. Den bygger på en väl beprövad teknik och det är tveksamt om man kan få till en bättre design av just den delen, fortsätter Patrik Starck.

Stor potential på internationell marknad
Tidigare versioner av ATMOS har huvudsakligen levererats och använts i Sverige. Med ökad efterfrågan och stort internationellt intresse skalar Radonova nu upp produktionen som sker på företagets anläggning i Uppsala.

– Det är naturligtvis roligt när vi nu ser en tydlig efterfrågan även utanför Sverige. Nya ATMOS lanseras efter flera års utvecklingsarbete och den positiva responsen från marknaden är ett kvitto på att fler ser nyttan och fördelarna med instrumentet, kommenterar Karl Nilsson, vd, Radonova Laboratories.

Kort om nya ATMOS:

• Låg vikt och kompakt format förenklar fältarbetet
  • Vikt: 4,5 kg Storlek: 500 x 385 x 220 mm (B x H x D)
  • Ny mjukvara möjliggör snabba och säkra mätrapporter
  • Pulsjonkammaren har hög känslighet och snabb responstid
  • Chirpfunktion - lyssna dig till hur hög halten är i trånga utrymmen
  • Kommunikation till PC via USB
  • >10 års minnen för mätdata

ATMOS kostar i grundutförande 89 450 SEK exklusive moms. För de svenska kunder som beställer instrumentet erbjuder Radonova en kostnadsfri heldagsutbildning om radon och radonmätning. Erbjudande gäller till och med 190531.

Risker med radon
Radon är en radioaktiv gas som bildas naturligt när ämnet Uran238 sönderfaller. Radongasen sönderfaller i sin tur till radondöttrar. Radondöttrar är radioaktiva metallatomer som fastnar i våra luftvägar vid inandning. När detta sönderfall sker avges strålning från radondöttrarna som kan skada cellerna i våra luftvägar och lungor. I värsta fall kan de orsaka cancer. Enligt World Health Organization, WHO, är 3-14 procent av alla lungcancerfall orsakade av radon beroende på var man bor. WHO rekommenderar ett gränsvärde för radonhalten på 100 Bq/m3.

ATMOS - produktbeskrivning
ATMOS har inbyggd avfuktning för att säkerställa att luftens fukthalt inte stör mätningen. Avfuktaren fungerar i mättad fukt i temperaturer upp till 40ºC. 40 grader C.

ATMOS visar också en tabell över de 10 senaste uppmätta halterna per vald integrationstid. Till varje beräknad radonhalt presenteras tillhörande osäkerhet i mätning. Avfuktningen av luften i ATMOS sker automatiskt och är helt integrerad i instrumentet. Luftens atmosfärstryck, temperatur och fuktighet visas i displayen och sparas tillsammans med varje mätning.

Mätvärdet visas direkt vid ny mätning och användaren behöver inte vänta in mätcykelns slut. Instrumentet mäter alfasönderfallen från radon och dess döttrar och är helt okänslig för gammastrålning. Med leveransen ingår mjukvara för att analysera mätdata.

Displayen är en pekskärm på 3,5″ som visar radonhalten i Bq/m³, osäkerheten sedan mätningens starttid, integrationstid, mättid, klockslag och datum.

Medföljer gör en fältmässig förvaringsväska med löstagbart lock, 24VDC nätadapter samt 3 meter slang med instrumentadapter.

Utläsnings- och rapporteringsmjukvaran ATMOS fungerar i Windows och ingår med instrumentet. Mjukvaran används för att läsa ut lagrad mätdata för att utvärdera tidsvariationer och energispektrum. Programvaran är kompatibel med äldre versioner av Windows. Instrumentet mäter alfasönderfallen från radon och dess döttrar och är helt okänslig för gammastrålning. De olika isotopernas alfaenergier detekteras och radonkoncentrationen visas i en touchdisplay på instrumentet. Användaren väljer själv önskad integrationstid, ju längre tid desto mer noggrann mätning. Mätningens energispektrum sparas regelbundet under mätningen var 10:e minut och ger alltid användaren möjlighet att kvalitetssäkra mätdata. Ett mätvärde visas direkt vid ny mätning och användaren behöver inte vänta.

Mer information om nya ATMOS finns här»

Mer information om radon och radonmätning finns här»