Durridge RAD7 är ett användbart komplement till Radonovas egen radonsniffer ATMOS. RAD7 bygger på en annan teknik och gör det möjligt att detektera både toron- och radongas.

Radonova gör radon- och torondetektorn RAD7 tillgänglig för europeiska kunder

Radonova Laboratories och amerikanska Durridge har tecknat ett återförsäljaravtal där Radonova kommer att sälja Durridge radon- och torondetektor RAD7 på den europeiska marknaden. Hittills har över 5 000 enheter av RAD7 sålts på sex kontinenter och instrumentet har blivit en standard inom den globala vetenskapliga akademin, inklusive omnämnanden i över 2 500 forskningsartiklar.

– Partnerskapet med Radonova är en viktig del av vår globala strategi. Vi är övertygade om att Radonovas utmärkta rykte, kunskap och försäljningsteam kommer att öka Durridge exponering på den europeiska marknaden avsevärt. För kunder som behöver ett radon- och toroninstrument är RAD7 en kostnadseffektiv lösning som oavsett applikation erbjuder mycket avancerad mätprestanda, kommenterar Carlos Bielicki, försäljningschef på Durridge.

– Durridge RAD7 är ett utmärkt komplement till vår egen radonsniffer ATMOS. RAD7 bygger på en annan teknik och gör det möjligt att detektera både toron- och radongas. Utifrån den aspekten och baserat på RAD7:s track record är detta ett mycket viktigt avtal som gör vår befintliga produktportfölj ännu starkare, säger Karl Nilsson, vd på Radonova Laboratories.

– Min erfarenhet är att RAD7 är ett mycket pålitligt och användbart verktyg. Förmågan att mäta både toron- och radongas är särskilt viktig i vissa tillämpningar. Torongas har en halveringstid på en minut där RAD7 möjliggör mätningar för att upptäcka om källan har direkt kontakt med jordluften som många gånger också är källan till radon. Det är även ett mycket effektivt instrument vid mätning av radonnivåer i lokaler där ventilationen varierar över tiden. Instrumentet har dessutom ett antal användbara tillbehör för mätning i vatten och mark, säger Dag Sedin, Senior Advisor på Radonova Laboratories.

RAD7 används i en mängd olika tillämpningar i Nordamerika, en vanlig användning för geologer är att mäta radon som en miljöspårare vid interaktion mellan grundvatten och ytvatten. För dessa projekt används RAD7 tillsammans med RAD H2O eller RAD AQUA, båda tillbehör för mätning av radon i vatten.

För mer information kontakta Karl Nilsson, vd Radonova Laboratories AB

Telefon: 070-639 01 31, E-post: karl.nilsson@radonova.com

För mer information om radon och radonmätning besök www.radonova.se.

För mer information om Durridge besök www.durridge.com