Dags att ansöka: Ragnar Söderbergforskare i medicin 2015

Ragnar Söderbergs stiftelse utlyser femåriga anslag om cirka 8 miljoner kronor till akademiskt yngre forskare. 2015 års utlysning vänder sig till dem som avlagt doktorsexamen år 2009–2010. Ansökningsperiod är 27 april–27 maj 2015 (kl. 15.00).

Ragnar Söderbergs stiftelse vill med detta femåriga anslag stödja lovande forskare i början av sin karriär så att de får möjlighet att etablera nyskapande forskningsmiljöer och utveckla självständighet. Utlysningen vänder sig till forskare med nydanande idéer, redan uppvisad vetenskaplig skicklighet och driftiga ambitioner att utveckla medicinsk forskning.

– Stiftelsens sakkunniga vittnar om att det vid de tre senaste utlysningarna har kommit in många ansökningar av mycket hög kvalitet. För att komma i fråga för en slutdiskussion ställs stora krav och i det absoluta toppskiktet har konkurrensen varit stenhård, säger Kjell Blückert, vd för Ragnar Söderbergs stiftelse.

Alla de forskare som fått anslag hos stiftelsen har sedan i rask takt fått en rad andra anslag och priser. På så sätt har deras tid som Ragnar Söderbergforskare i medicin blivit en skjuts i karriären. I flera fall har vi även sett att anslagen leder till bättre anställningsvillkor.

Behörig sökande till 2015 års utlysning ska:

• ha avlagt doktorsexamen i perioden 2009–2010 (dispens möjlig vid karriäruppehåll, maximalt två år),
  • ha kvalificerat sig genom ytterligare forskning vid universitet, sjukhus eller företag,
  • ha förankring vid ett svenskt universitet eller forskningsinstitut för att där etablera sin forskning,
  • presentera en forskningsplan av högsta vetenskapliga kvalitet inom medicin.

Detaljerad information om årets utlysning finns på Ragnar Söderbergs stiftelses webbplats: http://ragnarsoderbergsstiftelse.se/medicin