Fem framgångsfaktorer för att minska avskogning och uppnå hållbarhet

Sedan 2000–2012 har utbyggnaden av kommersiella jordbruk och skogsplantager förstört mer än 50 miljoner hektar tropiska skogar. Det är över sju hektar per minut. Konsekvenserna är ödesdigra för den biologiska mångfalden. Klimatförändringarna ökar och skogsbefolkningarnas möjligheter till rättigheter och försörjning minskar. Men den här krisen har också startat en motreaktion för att stoppa den varuanknutna avskogningen. Ett växande antal företag inom trä– och jordbruksindustrin tillkännager att de kommer att eliminera avskogning från sina försörjningskedjor.

Även om sådana tillkännagivanden är välkomna, argumenterar Rainforest Alliance i sitt nya position paper Halting Deforestation and Achieving Sustainability (Minska avskogningen och uppnå hållbarhet) att en tydligare definition, fokus och ansvarstagande krävs för att leverera hållbara fördelar för skogar, människor och planeten vi bor på.

Vi har identifierat fem framgångspelare för att bygga en bro från avskogningsfria förklaringar till långsiktiga vinster för skogar, människor och hållbarhet:

1. Klargör såväl omfattande som realistiska definitioner för vad ordet avskogningfri innebär;
  2. Ta itu med andra viktiga risker och konsekvenser av varuproduktionen;
  3. Öka produktiviteten och effektiviteten på befintlig odlingsmark;
  4. Se till att skogar och andra naturresurser brukas på ett effektivt sätt;
  5. Återställ förstörd mark så att den åter blir produktiv och välskött.

Det är värdefullt och spännande att allt fler vill minska avskogningen, men vi har ännu inget överenskommet ramverk som kan vända detta viktiga mål till verklighet. Avskogningsfritt är inte samma sak som att inga träd huggs ner, även om konsumenterna kan tolka det så. En kraftfull slogan är inte lika bra som en genomarbetad strategi för förändring. Det är viktigt att definiera, genomföra och utvärdera avskogningsfria löften så att samhället kan bedöma om företag och regeringar faktiskt bromsar avskogningen.

Hela texten kan läsas här.