Rainforest Alliance får ny vd: Nigel Sizer

Rainforest Alliance meddelar att Nigel Sizer utnämnts till ny vd för organisationen och börjar sitt arbete den 1 februari 2016. Sizer har 25 års erfarenhet av internationellt arbete inom hantering av naturresurser, nu senast som global ledare för Skogsprogrammet World Resources Institute, WRI. I sitt uppdrag på WRI har Nigel Sizer lett en arbetsstyrka på cirka hundra personer, med placering i Afrika, Asien och Latinamerika. Han har även startat flera nytänkande miljöinitiativ, däribland tankesmedjan Global Restoration Initiative och dess webbsajt Global Forest Watch som gör det möjligt för vem som helst, var som helst, att få tillgång till information om hur skogar i världen ökar eller minskar i omfång.

Sizer har tidigare också varit vice vd för miljöorganisationen Rare i Asien-Stillahavsregionen. Där har han utvecklat gräsrotsarbetet med att koppla samman fattiga samhällen i Indonesien med de globala koldioxidmarknaderna, gjort banbrytande insatser med kooperativa fiskeriföretag och arbete för skydd av marina miljöer. År 2008 var Sizer ledande rådgivare till f.d. president Bill Clinton och stiftelsen Clinton Global Initiative i frågor rörande klimatförändringar och energifrågor i Asien. Han har också arbetat för FN:s miljöprogram UNEP i Nairobi, Kenya, och startat The Nature Conservancy’s Asia-Pacific Forest Program. Sizer är en välkänd auktoritet över hela världen inom skogs- och miljöfrågor. Han har flera universitetsutbildningar och doktorsgrader inom naturvetenskapliga ämnen och tropiska skogars ekologi från University of Cambridge. Han har suttit med i många styrelser och rådgivande organ, däribland Tropical Forest Alliance 2020, FN:s miljöprogram UNEP, Andean Centre for Sustainable Development, Rainforest Foundation och the Coalition in Support of Amazonian Peoples and their Environment.

"Nu när det nyligen avslutade klimatmötet i Paris har betonat den viktiga roll som skogarna spelar i bekämpningen av klimatförändringarna, är världen väl medveten om vikten av samarbete för att säkerställa att skogarna skyddas och hanteras på ett hållbart sätt för att människorna och vår planet ska kunna överleva" säger Daniel Katz, grundare av Rainforest Alliance och ordförande i dess styrelse. "Nigel har med egna ögon sett den viktiga kopplingen mellan hållbar markanvändning och världens skogar. Detta är det perfekta tillfället för en ledare med hans bakgrund att leda Rainforest Alliance genom denna viktiga tid, när vi nu kraftsamlar för att bygga vidare på vårt uppdrag att skydda den biologiska mångfalden och säkerställa hållbara försörjningsmöjligheter runt om i hela världen.

"Nigel har gjort fantastiska insatser hos WRI. Han har byggt upp Global Forest Watch till en global resurs som förser enskilda, företag och regeringar överallt med information som de behöver för att bättre kunna hantera och bevara skogslandskapen" säger Andrew Steer, vd och styrelseordförande vid World Resources Institute. "Vi är glada över att han tar på sig ledarskapet för Rainforest Alliance som är en extraordinär organisation – samtidigt som vi kommer att sakna honom oerhört! Men vi ser förstås fram emot att få samarbeta nära med Rainforest Alliance och med Nigel under de kommande åren."

Sizer har dubbelt medborgarskap i Storbritannien och USA och talar fem språk, däribland franska, indonesiska, portugisiska och spanska och han har också bott och arbetat nästan 15 år i Brasilien, Kenya och Indonesien. Rainforest Alliances styrelse godkände utnämningen efter att ha sökt vitt och brett efter en ny ledare.Han kommer att arbeta vid Rainforest Alliances kontor i New York.

"Det är en stor ära att bli tillfrågad om att ta över rodret för Rainforest Alliance" säger Sizer. "Hundratals företag har lyssnat på konsumenterna och tar nu ansvar för att producera kaffe, kakao, gummi, palmolja, soja, kött och papper på ett hållbart sätt som skyddar världens skogar." Miljoner småbönder och byar kan bli de stora vinnarna på att företagen tar detta ansvar, eller stå utanför och utarmas. Rainforest Alliance finns mitt i skärningen mellan dessa utmaningar. Jag drivs av en vision om ansvarsfull konsumtion och hållbara jordbruksmetoder. Jag tvivlar inte en sekund på att vi genom fler kreativa samarbeten, innovationer och tekniska lösningar kan bygga vidare på den här organisationens imponerande resultat och få till stånd en ännu grönare skogsindustri och ett ännu mer miljömedvetet jordbruk och samtidigt lyfta miljoner människor ur fattigdom.

Rainforest Alliance arbetar med människor som är beroende av lokala ekosystem för sin försörjning. Man hjälper dem förändra sina jordbruks-, och skogsbruksmetoder och hur de driver verksamheter inom turism. Alla sorters organisationer från stora multinationella företag till småskaliga odlare och kooperativ samarbetar med Rainforest Alliance för att erbjuda ansvarsfullt producerade varor och tjänster till allmänheten.  För mer information, besök www.rainforest-alliance.org.