Förtalsdömd MittMedia-journalist fortsätter med sitt hat

I Aktiebladets artikelserie om näthat och dess koppling till vissa mediers bristande källkritik har Systemhus AB vid flera tillfällen agerat exempel. Under det mediadrev mot bolaget som pågått i ett halvår har MittMedia och dess förtalsdömde journalist Håkan Slagbrand fortsatt att publicera artiklar med bristande källgranskning och med direkt felaktiga rubriker. Nyligen tvingades Fagersta-Posten ändra en av de mest felaktiga rubrikerna efter påtryckning från Pressombudsmannen (PO).

Håkan Slagbrand, med MittMedia som huvudsaklig uppdragsgivare, dömdes för förtal i Svea Hovrätt i december i fjol. Något som inte tycks ha stoppat honom från att fortsätta med felaktiga artiklar och rubriker, samtliga med det uppenbara syftet att försvåra utvecklingen för bolag som på något sätt är kopplade till Systemhus ägare Thony Norelli, som i sin tur aldrig dömts för något brott.

Thony Norelli har i tidigare artiklar berättat om hur han under drygt åtta års tid förföljts av nämnde Slagbrand som prenumererat på allt som rör Norelli varpå han fått en rad artiklar med uppenbart bristande källgranskning publicerade. Samma Slagbrand står också bakom artikeln i Fagersta-Posten (21 februari) med rubriken: ”Ville köpa gamla vattenverket i Norberg – skandalbolaget nu i konkurs”, som tidningen nu alltså tvingats ändra. Numera lyder rubriken istället ”Ville köpa gamla vattenverket i Norberg – skandalbolaget har sökts i konkurs”. Skadan är dock redan skedd, medan Systemhus fortsatt satsar framåt.

Den negativa mediala publiciteten, till största delen med MittMedia som avsändare, har givetvis försvårat för Systemhus AB, som enligt bolagets ledning tvärtom har en positiv utveckling med börsnotering i sikte, och alltså inte riskerar konkurs. Det är också därför som bolaget på olika sätt vill bidra till att lyfta fram effekterna för företag och individer vid bristfällig faktakontroll och källgranskning, bland annat genom att medverka som exempel i denna artikelserie.

Systemhus vd Linus Söder berättade i en tidigare artikel om hur allvarligt felaktiga artiklar och rubriker försvårat för bolaget, som just nu står inför att vidta relevanta rättsliga åtgärder mot MittMedia och välkomnar Pressombudsmannens agerande som ett första steg i en större process mot mediahuset, dess företrädare och ansvarige utgivare, Daniel Nordström.

Den mångåriga förföljelsen och det grova förtalet av Thony Norelli har som Aktiebladet tidigare uppmärksammat även pågått på hatforumet Flashback, där företrädesvis signaturen ”Luffa” på samma sätt som Håkan Slagbrand prenumererat på, och sedan grovt förtalat, allt som Thony Norelli företagit sig som affärsman genom åren. Dessutom i så gott som identiska ordalag. I en tidigare artikel tog Aktiebladet också upp den här kopplingen, det vill säga hur den såväl mångåriga som hatiska Flashback-tråden går hand i hand med den förstörelseprocess och det förtal som ständigt drabbar Thony Norelli och hans bolag.

Enligt Thony Norelli är det en personkampanj som ligger bakom allt detta och att det finns bevis för vem som döljer sig bakom pseudonymen ”Luffa” på Flashback, vilket gör kopplingen till mediadrevet mot Norelli som person och Systemhus extra tydligt. Han meddelar också att näthatet ifråga kommer vara en del av den serie av rättsliga åtgärder som kommer att vidtas under resten av detta år. Aktiebladet följer denna utveckling och rapporterar vartefter i samband med vår artikelserie och enligt konceptet Journalistik 2.0.

Fakta: Inom kort beräknas boken NÄTHATAD släppas. I boken berättar Thony Norelli hur han under många år förföljts och förtalats av ett klassiskt nättroll på flera fronter, och hans kamp för upprättelse. Länk till mer information om boken och möjlighet till förbeställning här.

Läs även:

Psykologen: ”Näthataren ser det som ett spel”

Expertgruppen avslöjar näthatare