Här är vinnarna av Sigge Thernwalls Stora Byggpris

Igår hölls årets utdelning av Sigge Thernwalls Stora Byggpris – ett av Sveriges största pris inom bygg och anläggning. Åtta framstående personer fick se sitt arbete uppmärksammat och belönat med utmärkelsen.

Priset delades ut på Chinateatern igår kväll under högtidliga former. Prissumman på 1 miljon kronor fördelas mellan de åtta pristagarna.

Så här säger några av vinnarna:

– Jag är lite chockad, väldigt glad och mycket tacksam över att jag blivit nominerad, att den som nominerat mig tagit sig tid till det och att jag fått pris. Att VA-området uppmärksammas gör mig också väldigt glad. För att klara av framtidens utmaningar måste vi arbeta mer integrerat inom samhällsbyggnadssektorn samtidigt som vi behöver få en närmare koppling mellan forskningen och den praktiska användningen, säger Maria Viklander vid Luleå tekniska universitet.

– Det känns väldigt bra att det finns en stiftelse, som den här som förvaltas av Ramböll, som främjar forskning och utveckling inom vår bransch. Jag känner mig hedrad över det erkännande priset innebär, säger Ali Farhang, expert inom brokonstruktioner, Ramböll.

Maria Viklander
Luleå tekniska universitet
250 000 kr
Maria Viklander tilldelas Sigge Thernwalls Stora
Byggpris 2015 för att hon i nära samband med behovsägare bedrivit forskning som bland annat har lett till förbättrad snöhantering i ett flertal kommuner. Hennes arbete har medverkat till att gröna dagvattenlösningar kommer till större användning,
inte minst i Sverige, vilket i sin tur bidrar till att minska samhällets kostnader för översvämningar, samt bidrar till att minska miljöpåverkan på våra sjöar och vattendrag.
Ulf Håkansson
Kungliga Tekniska högskolan
250 000 kr
Ulf Håkansson tilldelas Sigge Thernwalls Stora
Byggpris 2015 för forskningsinsatser som har medfört att Sverige har kunnat utveckla ny injekteringsteknologi som har
avsevärda miljöfördelar, speciellt med beaktande av att säkerställa de funktionskrav som gäller för tätning av berg med optimal kombination av material och teknik vilket kan ge svenska företag nya affärsmöjligheter på den globala marknaden.
Milan Veljkovic
Luleå tekniska universitet
Milan Veljkovic tilldelas Sigge Thernwalls Stora
Byggpris 2015 för att han har utvecklat brandingenjörsutbildningen
i Luleå samt för att han med ett brett europeiskt kontaktnät
initierat och genomfört ett stort antal EU-projekt som bidrar till att effektivisera stålbyggandet.
Mats Emborg
Luleå tekniska universitet och
FoU-chef på Betongindustri
Mats Emborg tilldelas Sigge Thernwalls Stora
Byggpris 2015 för sitt mångåriga och internationellt framgångsrika
arbete med att utveckla härdningsteknologi för betong, nya självkompakterande och mer miljöeffektiva betongkvaliteter,
samt armering med fibrer.
Ali Farhang
Expert inom brokonstruktioner, Ramböll
Ali Farhang tilldelas Sigge Thernwalls Stora Byggpris
2015 för att han är en skicklig konstruktör och forskare, som
med engagemang och entusiasm förmår sprida kunskap inom
byggbranschen samt samla världsledande expertis till möten i Sverige.
Costin Pacoste
Kungliga Tekniska högskolan och
ELU konsult
Costin Pacoste tilldelas Sigge Thernwalls Stora
Byggpris 2015 för sin förmåga att dels identifiera och lösa
praktiska problem, dels presentera forsknings- och utvecklingsresultat
så att de direkt kan tillämpas vid dimensionering av
konstruktioner av allehanda slag. Med sin yrkesskicklighet och sitt ödmjuka sätt är han vidare en utmärkt förebild för studenter och kollegor i branschen.
Berit Balfors och Bo Olofsson
Kungliga Tekniska högskolan
50 000 kr vardera
Berit Balfors och Bo Olofsson tilldelas Sigge Thernwalls Stora Byggpris 2015 för ett mycket framgångsrikt arbete inom
samhällsbyggnad på miljöns villkor med särskild betoning på utveckling av transportinfrastruktur och för den implementering av kunnandet som de fört in i byggsektorn.

Om Sigge Thernwalls Stora Byggpris

Sigge Thernwall var under många år anställd på Scandiaconsult, nuvarande Ramböll. Efter sin bortgång 1984 donerade han en stor del av sin kvarlåtenskap till en utvecklingsfond inom teknik. Av fondens avkastning utdelas ett bidrag till forskning och utveckling inom tekniska ämnen, företrädesvis i anläggningsteknik. Fonden förvaltas av en styrelse utsedd av Ramböll Sverige AB. Fondens styrelse har i uppdragit att för Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, utse en eller flera pristagare. http://www.ramboll.se/om-oss/sigge-thernwall

För mer information och pressbilder, kontakta

Anna Pettersson Leetmaa