Ramböllkoncernen levererar solid tillväxt

Ingenjörs-, design- och konsulttjänsterna ökade intäkterna med 8 procent under 2014 mätt i lokala valutor. Globalt fick bolaget 2 000 nya medarbetare efter uppköpet av det USA-baserade konsultföretaget ENVIRON, som meddelades i slutet av 2014. Ramböll har nu över 12 300 medarbetare i hela världen.

Ramböllkoncernen levererade en solid tillväxt under 2014. Intäkterna ökade med 8,0 procent mätt i lokala valutor och med 6,4 procent i danska kronor från 7 794 miljoner DKK under 2013 till 8 292 miljoner DKK. Eftersom uppköpet av ENVIRON, som meddelades i december 2014, har verkan från den 1 januari 2015 omfattas ENVIRON inte av siffrorna för 2014.

Den organiska tillväxten låg på 3,0 procent. Detta berodde främst på stark organisk tillväxt i Storbritannien och Danmark, samt måttlig organisk tillväxt i Norge, Sverige, Finland, nya marknader och bolagets internationella affärsenheter inom olja och gas och energi.

Rörelseresultatet före goodwillavskrivningar (EBITA) var 413 miljoner DKK jämfört med 390 miljoner DKK under 2013. Det innebär en EBITA-marginal på 5,0 procent, samma nivå som under 2013.

Den oförändrade EBITA-marginalen jämfört med 2013 berodde på förbättringar i Danmark, Sverige, Finland, nya marknader och Rambölls internationella affärsenhet inom energi. Detta motverkades av sjunkande marginaler i Storbritannien, Norge och våra internationella affärsenheter inom management consulting och olja och gas.

Prestigeprojekt inom infrastruktur

Under 2014 säkrade Ramböll flera högprofilerade avtal inom transportinfrastruktur i Norden och ett antal prestigefulla projekt i andra delar av världen, exempelvis i Mellanöstern.

Projektvinsterna omfattar ett pilotprojekt för ett nytt höghastighetståg som ska passera över Vejle Fjord i västra Danmark, projektplanering för en snabbspårväg mellan Helsingfors och Åbo i Finland och ett signalsystem för snabbanan Oslo–Ski, som idag är Norges största transportprojekt.

I Stockholm har Ramböll i samarbete med Tyréns och White Arkitekter valts för att genomföra en studie och planera för den nya tunnelbanelinjen mellan Akalla och Barkarby – ett av Stockholms viktigaste infrastrukturprojekt just nu.

I Qatar har Ramböll ett uppdrag för den gröna linjen i Doha – en viktig del i Dohas nya tunnelbanesystem. Projektet omfattar 16,6 km dubbla borrade tunnlar, sex tunnelbanestationer och en rad andra konstruktioner.

– Genom att utnyttja vår globala kompetensbas mer effektivt har vi lyckats vinna ett antal av de största och mest spännande infrastrukturprojekten i Norden och Mellanöstern. Det omfattar utnyttjandet vårt globala ingenjörscenter i Delhi, Indien, som alltmer har blivit en konkurrensfördel vid upphandling av byggnader och transportprojekt i våra traditionella hemmamarknader, säger Rambölls CEO Jens-Peter Saul.

Uppköp driver internationalisering

Ett antal strategiska uppköp under 2014 har utökat medarbetarnas kunskaper och kompetenser, konsoliderat Rambölls befintliga närvaro och ökat etableringen på nya marknader.

I Finland tog Ramböll över en betydande del av Pöyrys byggnader och byggledningsföretag och blev därmed det största teknikkonsultföretaget på den finska marknaden. I Tyskland stärkte uppköpet av managementkonsultföretaget Putz & Partner Ramböll i segmentet för den privata sektorn och gav tillgång till ett antal stora energikunder.

Strax före årsskiftet meddelade Ramböll uppköpet av det USA-baserade globala konsultföretaget ENVIRON. Uppköpet placerar Ramböll på den globala topp tio-listan bland miljökonsultföretag och innebär ett stort steg för bolaget mot att bli verkligt globalt.

– De uppköp som gjordes under 2014 stödjer vår strategi att ha en stark position på hemmamarknaden och samtidigt stärka vår portfölj med marknadsområden med hög tillväxt, där vi nu är ett globalt ledande företag. Med ENVIRON ombord får vi dessutom en stark plattform i USA. Detta har varit på vår strategiska agenda under de senaste åren och ger våra internationella ambitioner en stor skjuts framåt, säger Jens-Peter Saul.

Nyckeltal 2014 2014 2013

5,0 5,0
EBIT-marginal
3,5 3,7
Avkastning på investerat kapital (ROIC)
15,2 11,2
Avkastning på eget kapital (ROE)
9,2 8,5
Fritt kassaflöde i procent av nettovinst (cash conversion ratio)
82,1 129,3
Soliditet
34,5 39,6

Siffrorna i EUR har omräknats från DKK med en växelkurs på 7,45. De finansiella nyckeltalen omfattar inte ENVIRON, eftersom uppköpet har verkan från den 1 januari 2015.

Ramböll är ett ledande ingenjörs-, design- och konsultbolag grundat i Danmark 1945. Med uppköpet av ENVIRON sysselsätter bolaget mer än 12 300 experter i Norden, Nordamerika, Storbritannien, Kontinentaleuropa, Mellanöstern och Indien, med en betydande representation i Asien, Australien, Sydamerika och Afrika söder om Sahara. Med fler än 300 kontor i 35 länder kombinerar Ramböll lokal erfarenhet med en global kunskapsbas. Vi strävar ständigt efter att uppnå inspirerande och genomarbetade lösningar som gör verklig skillnad för våra kunder, slutanvändarna och samhället i stort. Ramböll verkar inom byggnader, transport, miljö, vatten, energi, olja och gas, fysisk planering och urban design och management consulting.

Ägarförhållanden

Rambøll Fonden är huvudägare av Rambøll Gruppen A/S och har som främsta mål att främja bolagets fortlevnad och den långsiktiga utvecklingen av bolaget, dess medarbetare och de samhällen som bolaget verkar i. Alla aktier i Rambøll Gruppen A/S ägs av Rambøll Fonden (97 procent) och medarbetare på Ramböll (3 procent).

Jens-Peter Saul, CEO för Ramböllkoncernen, JPS@ramboll.com

Bent Johannesson, Vd Ramböll Sverige, bent.johannesson@ramboll.se

Ramböll är Nordens ledande samhällsbyggare inom teknik, design och management consulting och grundades i Danmark 1945. Vi är 12 300 medarbetare och har en stark närvaro i Norden, Nordamerika, Storbritannien, Kontinentaleuropa, Mellanöstern och Indien och en betydande representation i Asien, Australien, Sydamerika och Afrika söder om Sahara. Med 300 kontor i 35 länder kombinerar vi lokal kännedom med global kunskap. Vi brinner för inspirerande och nytänkande lösningar som kommer kunder, slutanvändare och samhälle till nytta. Ramböll verkar inom byggnader, transport, miljö, vatten, energi, olja & gas och management consulting www.ramboll.se