Regionala koldioxidbudgetar bidrar till det globala klimatarbetet

Ramboll och klimatledarskapsnoden på Uppsala universitet har levererat koldioxidbudgetar på regional nivå till sex svenska län och regioner. Syftet med budgetarna är att bryta ner de globala målen och konkretisera hur mycket varje län eller region behöver minska sina koldioxidutsläpp i enlighet med Parisavtalet.

- Det finns ett stort engagemang för den här typen av klimatarbete och ett intresse för hur vi på lokal nivå kan vara med och bidra till ett bättre klimat. Det visar inte minst de manifestationer som sker runt om i landets kommuner med Greta Thunberg i spetsen. Det ger hopp, säger David Lindgren, hållbarhetsansvarig på Ramboll.

De budgetar som nu är klara inför kommande år är levererade till länsstyrelserna i Uppsala, Stockholms, Södermanlands, Jämtlands och Blekinge län samt Region Gotland. För några veckor sedan fick de första kommunerna lokala koldioxidbudgetar; Borlänge, Gävle, Håbo, Knivsta, Ragunda, Skellefteå, Säter, Västerås, Åre och Östersund.

- Nu är ett antal kommuner och län igång med planeringen av hur de ska bidra till det globala klimatarbetet. Det kommer förhoppningsvis leda till diskussion kring specifika detaljer, och utveckling av projekt och politik som tar sig an utmaningen. Åtgärder men också rättviseaspekter kring utsläppen i samhället är något som sannolikt kommer att diskuteras mycket framöver, säger Martin Wetterstedt, koordinator på Uppsala universitets klimatledarskapsnod.

Samtliga rapporter, både kommunala och regionala finns tillgängliga här

Om projektet

• klimat

• Blekinge

Teknik för teknikens skull är meningslös. Men rätt använd kan den förbättra både vardagen och världen. Vi kallar det Engineering for life. Ramboll är en samhällsrådgivare som designar framtidens städer och samhällen. Vi drivs av nytänkande lösningar och tror på att ge till samhället. Som stiftelseägt bolag har vi möjlighet att leva efter våra värderingar och arbeta långsiktigt med att skapa hållbara samhällen där människor och miljö blomstrar.