Stockholmiapriset 2018 till Rambolls Kristofer Agdahl

I går kväll tog Kristofer Agdahl, planarkitekt på Ramboll, emot Stockholmiapriset för sitt examensarbete Bredäng in Flux - Reshaping modernist spaces through contemporary planning. Priset är på 15 000 kronor och delades ut i Börshuset i Stockholm.

Namnet Bredäng in Flux syftar till att rumsligheten är flytande och i ständig förändring och uppsatsen handlar om hur man med dagens stadsbyggnadsideal förhåller sig till de storskaliga modernistiska områdena i Stockholm, mer specifikt i Bredäng och Skärholmen. Utgångspunkten var de många små och större icke-exploaterade ytorna som inryms i dessa områden, och hur de gått från att vara ett positivt och medvetet element i stadsbilden till att nu behöva definieras som något för att berättigas.

– I examensarbetet kom vi fram till att det finns flera motstridiga idéer kring hur dessa ytor ska exploateras, vilket pekar på olika urbanitetsideal, berättar Kristofer Agdahl och fortsätter:

– Det känns extremt kul och hedrande att få den här utmärkelsen. Det är roligt att fler och fler får upp ögonen för – och en djupare förståelse av – ofta kritiserade stadsdelar.

Prisutdelningen hölls på Samfundet S:t Eriks årsmöte där Kristofer tog emot prischecken på 15 000 kronor tillsammans med sin medförfattare Amalia Engström. Stockholmiapriset delas ut årligen till master- eller magisteruppsatser med Stockholm i fokus. Priskommittén består av representanter från Samfundet S:t Eriks, Stockholmia forskning och förlag, Stadsarkivet och Stockholms universitet.

Läs mer om Stockholmiapriset här

Teknik för teknikens skull är meningslös. Men rätt använd kan den förbättra både vardagen och världen. Vi kallar det Engineering for life. Ramboll är en samhällsrådgivare som designar framtidens städer och samhällen. Vi drivs av nytänkande lösningar och tror på att ge tillbaka till samhället. Som stiftelseägt bolag har vi möjlighet att leva efter våra värderingar och arbeta långsiktigt med att skapa hållbara samhällen där människor och miljö blomstrar.