Wellbo Fastighetsutveckling och Ramboll i samarbete om moderna äldreboenden

I ett nytt samarbete är Ramboll med och utvecklar Wellbos äldreboendekoncept som utmanar branschen med moderna miljöer och kortare byggtider med boende, anhöriga och personal i åtanke.

– I dag finns ett underskott på platser till äldreboenden och det är långa köer. Med vårt koncept kan vi utveckla moderna och omsorgsfulla äldreboenden snabbare än andra aktörer. Vi utgår från aktuell forskning inom området för att skapa de bästa miljöerna för boende, anhöriga och personal. Man ska känna sig trygg med att ha sin mamma i ett Wellbohus, säger Carmith Mårtensson vd på Wellbo.

Tanken är att varje nytt äldreboende anpassas till den stadsmiljö boendet byggs i. Ramboll bidrar med expertis inom konstruktion, VVS, el, miljö, mark, VA och byggledning. När projekten ska planeras in i samhället kommer kunskap om landskapsarkitektur samt expertis inom geoteknik och berg att vara viktiga. Med ett BIM-bibliotek förenklas presentationen av produkten.

– Wellbo vill genom samarbetet med Ramboll utmana med teknik som analyserar, kopplar upp och kontrollerar driften. Genom att vi kan greppa över hela projekteringen av konceptet kan vi bidra med kunskap och ett hållbart helhetstänk. Tillsammans kommer vi att kunna utmana gamla tankar vad gäller teknik och byggtid för den här typen av projekt. Det känns väldigt bra att kunna bidra till kvalitativa boenden för Sveriges äldre personer, säger Niclas Sundgren, marknadschef för divisionen Buildings på Ramboll Sverige.

Teknik för teknikens skull är meningslös. Men rätt använd kan den förbättra både vardagen och världen. Vi kallar det Engineering for life. Ramboll är en samhällsrådgivare som designar framtidens städer och samhällen. Vi drivs av nytänkande lösningar och tror på att ge tillbaka till samhället. Som stiftelseägt bolag har vi möjlighet att leva efter våra värderingar och arbeta långsiktigt med att skapa hållbara samhällen där människor och miljö blomstrar.

Om Wellbo

Wellbo Fastighetsutveckling är en Fastighetsutvecklingskoncern med fokus på äldreboenden. Vi är den kompletta fastighetsutvecklaren av moderna, ändamålsenliga, kostnadseffektiva och omsorgsfulla äldreboenden i nära samarbete med kommuner och privata aktörer inom vård och omsorg.

wellbofastigheter.se