Ramirent lanserar SafeLoad™: Nytt lastningssystem gör lastning och lossning säkert

Nyhet -

För att minimera farliga fallrisksituationer vid lastning och lossning av lastbilar lanserar nu Ramirent SafeLoad™. Lösningen gör det möjligt att arbeta på hög höjd utan fast skyddsutrustning. SafeLoad™ levereras i tre platta paket och kan monteras på ett enkelt sätt utan några specialverktyg.

Vid lastning och lossning av lastbilar med öppet flak finns en stor säkerhetsrisk då det ofta krävs att någon klättrar högt upp för att kunna koppla, lossa eller säkra last. SafeLoad™ är nästan sju meter hög och består av tre delar – en Alsipercha, en Alsipercha Tripod och en bas med motvikter.

– De bästa säkerhetsprodukterna är de som blir använda. Därför är det upp till oss att göra dem så enkla som möjligt att montera och använda, samtidigt som de är kostnadseffektiva. Med SafeLoad™ finns det inga ursäkter att inte lasta eller lossa säkert, säger Lars Boogh, operativ chef på Safety Solutions Jonsereds, som är ett Ramirentbolag.

Med endast två ton ballast minskar SafeLoad™ fritt fall och motverkar pendlingsrisken. För arbete på lastbilar som är över åtta meter används dubbla system för att motverka pendling.

–­ Det viktiga för oss är att göra branschen mer säker, samtidigt som inga projekt ska behöva dra ut på tiden eller bli mer kostsamma på grund av det. Vi ser till att byggprojekt får effektivitet i varje led och kan slutföras i tid och inom budget, säger Jonas Söderkvist, vd Ramirent.

SafeLoad™ är framtagen tillsammans med Safety Solutions Jonsereds AB, som Ramirent är majoritetsägare i, och finns endast för uthyrning hos Ramirent.

Ramirent har under våren lanserat flera produktnyheter, bland annat fallskyddssystemet GuardLite™ och GuardLite Maxi™, ett kollektivt fallskyddssystem för hallbyggnation.