Få hittar jobb via sociala medier

Över hälften av alla svenskar hittade senaste jobbet genom sitt personliga kontaktnät eller genom att själva kontakta en arbetsgivare eller rekryterare. Annat är det med sociala medier som Facebook och LinkedIn där endast tre av hundra hittade sitt nuvarande jobb. Det visar en ny Sifo-undersökning som rekryterings- och bemanningsföretaget Randstad låtit göra.

Hur hittade du ditt senaste jobb? Den frågan ställde Sifo till drygt 1 100 svenskar, på uppdrag av Randstad. Det visade sig att allra flest (28 %) svarade att det gick via egen kontakt med arbetsgivaren. Det personliga nätverket hamnade på andra plats (27 %) och rekryteringsannonser i media (16 %) på tredje. Trots att vi numera lever i en digital värld var det få som uppgav sociala medier som en inkörsport. Endast en procent av de svarande hittade senaste jobbet via Facebook och två procent fann det via Linkedin. Det är emellertid något vanligare att kvinnor hittar jobb via Linkedin än män.

– Undersökningen visar att personliga kontakter är överlägset viktigast. Det är därför värt att lägga lite extra tid på att kartlägga det egna nätverket och hålla det à jour om sin jobbsituation. Men också att utöka det genom att ta direktkontakt med arbetsgivare och kanske ta en lunch tillsammans, säger Angélica Gustafsson, HR Talent Partner på Randstad.

Det syns också en skillnad i svaren mellan de personer som tjänar mer och de som tjänar mindre. Bland höginkomsttagarna (över 35 000 SEK/månad) svarar nästan en tredjedel (30 %) att de hittade sitt senaste jobb via det egna nätverket. Bland låginkomsttagarna (upp till 21 999 SEK/månad) är motsvarande siffra 25 procent.

Hur hittade du ditt senaste jobb?

Via egen kontakt med arbetsgivaren 28 %
Via mitt personliga nätverk 27 %
Rekryteringsannonser i media 16 %
Kontaktad av arbetsgivaren eller rekryterare 14 %
Rekryteringsföretag/jobbsajt 9 %
Nätverksträffar 2 %
LinkedIn 2 %
Facebook 1 %
Twitter 0 %
Annat 9 %
Vej ej 2 %
Bas 1129

5 steg för ett effektivt jobbsökande:

1. Gör ordentlig research om arbetsgivare, deras branscher och deras värderingar.
  2. Jobba fram en stark pitch som baseras på din spetskompetens och din unika personlighet. Tänk ut vad just du kan erbjuda arbetsgivaren och varför ni skulle passa bra ihop.
  3. Agera proaktivt genom att kontakta arbetsgivare du vill jobba hos, även om det inte finns någon tjänst ute.
  4. Var inte rädd för att följa upp dina kontakter med mejl och telefonsamtal.
  5. Se över dina profilsidor, bilder och övrigt innehåll i sociala medier. Ge ett så seriöst intryck som möjligt, men våga också vara personlig. Utöka ditt nätverk genom att lägga till rätt personer på sociala medier, ta initiativ till möten med rekryterare och andra intressanta människor samt gå på seminarier eller event som knyter an till din bransch.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 19 - 22 februari 2019. Totalt intervjuades 1188 personer i åldern 18 - 65 år, varav 1011 var i sysselsättning eller studerande/arbetslös. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån ett slumpmässigt urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

• jobb
  • arbetsgivare
  • teknik
  • rekrytering

Om Randstad

Med över 600 000 anställda i 38 länder är Randstad världsledande inom bemanning, rekrytering och HR-lösningar. Målsättningen är att bidra till en bättre arbetsmarknad, detta genom att hitta rätt matchning mellan företag och arbetssökande. Detta sammanfattas med bolagets mission – shaping the world of work.

Sanne Jakobsen

Presskontakt Pressansvarig Randstad 076-899 65 58