Pressmeddelande -

Skatteverket hade fel om skatten – hundratals norska pensionärer drabbade: ”Känns jättetrist”

Skatteverket misstog sig kring hur norska pensioner ska beskattas i Sverige. När missen uppdagades åkte hundratals pensionärer på stora skattesmällar. Nu kräver en av de drabbade Skatteverket på skadestånd i ett pilotmål med hjälp av insamlingsstiftelsen Rättvis skatteprocess. Förhoppningen är att pilotmålet ska öppna upp för ersättningar för övriga drabbade.

– På grund av Skatteverkets felaktiga information har Jørn och hundratals pensionärer åkt på stora skattesmällar. Om Skatteverket hade haft koll på läget hade det här kunnat undvikas. Nu har hundratals personer fått sina privatekonomier förstörda, och detta i ett sent skede i livet när det är svårt att laga den ekonomiska skadan, säger Carl Göransson, vd för Rättvis skatteprocess.

Tillsammans med Jørn driver Rättvis skatteprocess ett pilotfall för att de norska pensionärerna ska få upprättelse. Målet är att Jørns fall ska öppna för fler skadestånd för de övriga pensionärerna.

Jørn Tore Weckhorst är i dag pensionär. I början av 2010-talet flyttade han till Sverige på grund av det lägre kostnadsläget. Innan han bestämde sig för att flytta till Sverige tog Jørn kontakt med Skatteverket för att förhöra sig om skattekonsekvenserna vid en eventuell flytt.

– Jag ringde dem i januari 2010 och då sa de att jag bara skulle betala skatt i Norge, även om jag bodde i Sverige. Innan jag köpte villan i Värmland i april samma år ringde jag igen och fick samma besked. Då bestämde jag mig för att flytta.

I slutet av 2011 läste Jørn i tidningen om en annan norsk pensionär som hade skattat på samma sätt som han själv – enbart i Norge – men som nu fått problem med Skatteverket.

– Jag kontaktade honom och det visade sig att han åkt på att betala skatt i Sverige, trots att han fått samma besked som jag fått från Skatteverket, alltså att skatten endast skulle betalas i Norge.

För att säkerställa att allt gick korrekt till tog Jørn då kontakt med Skatteverket som även vid den kontakten förnekade att Jørn skulle betala skatt i Sverige. Men Jørn anade att något blivit fel och bokade in ett möte på kontoret i Karlstad.

Det visade sig att Skatteverket missat en ändring som infördes år 2008 i det nordiska dubbelsbeskattningsavtalet. Innan dess beskattades endast pensioninkomster i landet som pengarna kom ifrån. Totalt har uppskattningsvis ca 600-700 pensionärer drabbats av oönskade skattekonsekvenser på grund av Skatteverkets felaktiga information, enligt en artikel som publicerats av SVT.

– Det kändes så klart jättetrist när felet uppdagades.

Sammanlagt fick Jørn betala 100 000 kr i skatt som han inte förutsett. Det är den skadan som Rättvis skatteprocess nu hjälper honom att kräva skadestånd för.

Så fungerar lagstiftningen
Bara för att man betalar skatt i ett annat land undantas man inte pre definition från beskattning i Sverige. I vissa fall ska man betala mellanskillnaden mellan den utländska skattenivån och den svenska. I Jørns fall har inte Skatteverket informerat om detta utan sagt att det räcker att Jørn skattar i Norge. Här finns mer information.

• Juridik

Rättvis skatteprocess är en oberoende insamlingsstiftelse som kostnadsfritt hjälper privatpersoner och småföretagare som blivit orättvist behandlade i skatteprocessen att tillvarata sin rättigheter. Verksamheten finansieras av donationer från privatpersoner och företag.

Patrick Krassén

Presskontakt Verkställande ledamot +46 70 717 36 86